Skip to content

Τον λένε Οκτώβριο, Ο-Κ-Τ-Ω-Β-Ρ-Ι-Ο!

Σεπτεμβρίου 30, 2009

 

Τελευταία μέρα του Σεπτέμβρη σήμερα. Για όσους θέλουν να είναι ενημερωμένοι για σημαντικά ζητήματα, σας δίνω μια συναρπαστική είδηση: είναι σήμερα το τέλος της χρονιάς, της μετεωρολογικής χρονιάς. Αύριο, σύμφωνα με τις παραδοχές των μετεωρολόγων έχουμε πρωτοχρονιά του χειμώνα 2009-10.

 

 Άντε, καλές βροσιές!

 

Ο Οκτώβρης ελπίζω να φέρει τα νερά, ελπίζω να φέρει και καλά νέα από τους δυο παλιοσύντροφους, άνκαι τα γεγονότα της τελευταίας βδομάδας μου άφησαν μια πικρή γεύση.

 

Τι στο καλό γίνεται;

 

Ο Οκτώβρης όμως είναι και ο πλέον ταλαιπωρημένος μήνας. Αν ακούτε την ανταποκρίτρια του Τρίτου Προγράμματος στη Λεμεσό, 1-2 κυρίες δημοσιογράφους στον ΑΣΤΡΑ, τον ξενέρωτο εκφωνητή στις διαφημίσεις του «Ορφανίδη» (όχι σε όλες), είναι πιθανόν να προσέξατε ένα από τους πιο συνηθισμένους γλωσσικούς βαρβαρισμούς:

 

ΟκτώΜβριος!

 

Η χρήση του Μ είναι παντελώς λανθασμένη, αφού τέτοιο γράμμα δεν υπάρχει στο λατινικό τύπο octo ο οποίος  είναι η ρίζα της λέξης, σε αντίθεση με τον Σεπτέμβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Άρα όποιος χρησιμοποιεί αυτό τον τύπο, ή όποιος ανέχεται τη χρησιμοποίηση του, διαπράττει γλωσσικό λάθος. Και αυτό, παρά την επισήμανση του λάθους αυτού από πολλούς, για πολλά χρόνια.

 

Η χρήση του Μ αποδίδεται κυρίως στη λανθασμένη λογική πως κατ’ αναλογία έπρεπε να συνάδει ο μήνας αυτός με τους άλλους τρεις που τον περιβάλλουν. Χρησιμοποιείται ακόμα το Μ από πολλούς οι οποίοι θεωρούν πως ο ΟκτώΜβριος  δίνει ένα πιο λόγιο και μορφωμένο ύφος στο λόγο τους.

 

Όλα τα πιο πάνω είναι λάθη, και μάλιστα λάθη τα οποία εκτείνονται στα βάθη των αιώνων, όπως επισημαίνει και ο Νίκος Σαραντάκος εδώ.

 

Μια βόλτα στο δίκτυο δείχνει πως το ζήτημα έχει απασχολήσει πολλούς χώρους, και μάλιστα υπάρχει και λήμμα στην Φρικηπαίδεια, εδώ.

 

Έχετε πρωιδοπηυθοί!

 

 

 

 

16 Σχόλια leave one →
  1. Σεπτεμβρίου 30, 2009 08:39

    εφχαρηστό πολλή

    Μου αρέσει!

  2. Σεπτεμβρίου 30, 2009 11:06

    Ενδιαφέρον. Επίσης είναι Paphos και όχι Pafos.
    http://en.wikipedia.org/wiki/English_words_of_Greek_origin
    http://www.guardian.co.uk/notesandqueries/query/0,,-8814,00.html

    Μου αρέσει!

  3. Σεπτεμβρίου 30, 2009 13:04

    (Για να δούμε τι θα μας προκύψει κι αυτό τον Οκτώβρη…Μακάρι να είναι μόνο ορθρογραφικά τα λάθη…)
    Καλό μήνα!

    Μου αρέσει!

  4. Ανώνυμος permalink
    Σεπτεμβρίου 30, 2009 15:06

    ωκτόμβρηω εν τα γενέθλια μου =Δ

    Μου αρέσει!

  5. strovoliotis permalink*
    Σεπτεμβρίου 30, 2009 15:23

    @ Ολοι, βγάλατε έξω τα ορθογραφικά σας απωθημένα βλέπω, ε;

    @Λεμέσια, φαίνεται ΔΕΝ θα είναι μόνο ορθογραφικά τα λάθη 😦

    Μου αρέσει!

  6. Σεπτεμβρίου 30, 2009 18:15

    Octomber. Χαα στα αγγλικά ακούεται ακόμα παλαβότερο

    Μου αρέσει!

  7. Σεπτεμβρίου 30, 2009 19:02

    Είναι και ο μήνας της Οκτωβριανής Επανάστασης η οποία όμως μπορεί και να έγινε τον Νοέμβριο του 1917.

    By the way το Τρίτο μας λέει καθημερινά και τις τιμές συναλλάγματος των κυριοτέρων χαρτονομισμάτων, έστω και αν κάποια από αυτά είναι κέρματα…

    Μου αρέσει!

  8. Andreas permalink
    Οκτώβριος 1, 2009 10:43

    Να ήξερες στροβολιώτη πόσες φορές επισημαίνω τούντο λάθος σε συνομιλητές μου…

    Μου αρέσει!

  9. Οκτώβριος 1, 2009 12:43

    Οκτώβριος από το λατ. october(mensis),όγδοος(μήνας), σύμφωνα με το πρώιμο Ρωμαϊκό ημερολόγιο που ξεκινούσε από τον Μάρτιο.(<octo=οκτώ).
    Πιθανόν, όπως λέει κι ο Μπαμπινιώτης, το "Οκτώ-μ-βριος" από τους τρεις άλλους "αριθμητικούς" μήνες, Σεπτέμβριο,Νοέμβριο,Δεκέμβριο.
    (Στην Κύπρο απαντάται συχνά κι ένα παρόμοιο λάθος στο
    καταλα-μ-βαίνω αντί καταλαβαίνω).
    Όσο για τις επετείους του Οκτώβρη δεν είναι λίγες.Η Οκτωβριανή Επανάσταση,τα Οκτωβριανά στην Αθήνα,τα Οκτωβριανά(το Κίνημα του 31) στην Κύπρο κ.λπ.

    Μου αρέσει!

  10. Οκτώβριος 1, 2009 22:39

    αμάναμουμάναμου, τι ήθελες να συναφέρεις «τον ξενέρωτο εκφωνητή στις διαφημίσεις του «Ορφανίδη»»!!! ενόμιζα μόνο εγώ εν τον αντέχω

    στα γλωσσικά απωθημένα, να προσθέσω κι εγώ τη «χιλιετηρίδα» που, βασικά, εν την άκουσα ποττέ να χρησιμοποιείται με τη σωστή της έννοια, αλλά από «λόγιους» και «μορφωμένους» αντί της «χιλιετίας»

    Μου αρέσει!

  11. Andreas permalink
    Οκτώβριος 2, 2009 10:37

    Kai kati allo sihno.Ennen metagrafi(enos podosferisti p.x) alla METEGGRAFI

    Μου αρέσει!

  12. Οκτώβριος 2, 2009 13:18

    «Θέκκιου» φίλε Στροβολιώτη για τα γλωσσικά ντερτίπια μας και άλλα κοινά!

    Μου αρέσει!

  13. Οκτώβριος 9, 2009 12:24

    j akoma pou eisai na akoueis kathe mera «σεΜπτέμβριος»!!!!!

    Μου αρέσει!

  14. Οκτώβριος 11, 2009 19:02

    Βέβαια, μιας και ο προς το παρόν λανθασμένος τύπος με το «μ» χρησιμοποιείτε τόσο εβραι—ευρέως, κάποτε θα καθιερωθεί.
    Αναζητούμε ακούσια ομοιομορφία στις λέξεις της ίδιας ομάδας και γι’ αυτό θέλουμε ο Οκτώβρης να μοιάζει με τον Σεπτέμβρη, τον Νοέμβρη και τον Δεκέμβρη. Λανθασμένα ή όχι, οι άνθρωποι κάνουν τη γλώσσα, όχι το αντίθετο.

    *Προσωπικά δεν προφέρω το Μ σε κανέναν από τους τέσσερις μήνες.

    Μου αρέσει!

Trackbacks

  1. 120 μέρες χωρίς βροχή. « Στροβολιώτης

Σχολιάστε

