Skip to content

Οι ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου του 1989.

Απρίλιος 20, 2010

 

Σε επιστολή του που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, ο πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Νίκος Αναστασιάδης έγραφε μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

 

«Οι επόμενες δύο ημέρες, ή και περισσότερες, αναφέρει ο κ. Αναστασιάδης στην επιστολή του, να αναλωθούν στην προετοιμασία ενός συνολικού πλαισίου προτάσεων για λύση του Κυπριακού και προς τούτο εισηγείται όπως βάση του διαλόγου να αποτελέσουν οι προτάσεις της ε/κ πλευράς, όπως αποτυπώθηκαν την 31η Ιανουαρίου 1989, με ομόφωνη απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου επί προεδρίας Γιώργου Βασιλείου.»

 

Τις προτάσεις αυτές τις βρήκα στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών.

 

 Αποτελούν ενδιαφέρουσα ανάγνωση.  Δυο πράγματα εντυπωσιάζουν:

 

Η πληρότητα των προτάσεων, η οποία μου θυμίζει έντονα το σχέδιο Αναν που υποβλήθηκε 13 χρόνια αργότερα. Είναι ξεκάθαρο πως το σχετικό σχέδιο ΔΕΝ έπεσε από τον ουρανό…

 

Ο ρεαλισμός που είναι διάχυτος και σε κάνει να διερωτάσαι αν ήταν παρόντες τότε οι εκπρόσωποι των λυσοφοβικών κομμάτων.

 

Γιατί αν οι προτάσεις εκείνες διέποντο από ρεαλισμό, άρα ήταν αρκούντως συμβιβαστικές 15 χρόνια μετά την εισβολή, τι να πει κανένας για τις μαξιμαλιστικές ανοησίες που ακούγονται σήμερα και δείχνουν να αγνοούν πως δεν πέρασαν μόνο 15, αλλά 36 χρόνια από την εισβολή.

 

Οι προτάσεις εκείνες αναφέρονται και σε πράγματα τα οποία είναι δαιμονοποιημένα σήμερα από τους αρνητές της λύσης:

 

«Λύση του Κυπριακού προβλήματος θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της ευημερίας ολόκληρου του πληθυσμού της νήσου και θα είναι ιδιαίτερα επωφελής για τους Τουρκοκύπριους.»

 

Αυτό που τότε ήταν αυτονόητο, έπρεπε το 2004 να περάσει από την μέγγενη της διαστροφής που επέβαλε η κυβέρνηση του Τάσσου, και στη συνέχεια για να αρχίσει να γίνεται και πάλι αυτονόητο, έπρεπε να γίνονται ολόκληρες μελέτες.

 

Μέχρι εδώ όλα καλά.

 

Όμως γιατί να αρχίσει το Εθνικό Συμβούλιο να συζητεί για προτάσεις που υποβλήθηκαν 21 χρόνια πιο πριν; Ναι, είναι ρεαλιστικές, και ναι συνάδουν με το μετριοπαθές προφίλ του ΔΗΣΥ.

 

Πέραν τούτου όμως αποτελούν ίσως και ένα εύηχο άλλοθι για τον νέο, αντιπολιτευτικό ΔΗΣΥ, στην προσπάθεια του να υπονομεύσει τον πρόεδρο Χριστόφια. Η γραμμή παραμένει θετική προς τη λύση, αλλά ξεχνάμε ό,τι έγινε τις δυο τελευταίες δεκαετίες, ξεχνάμε το σχέδιο Ανάν, ξεχνάμε την ένταξη στην ΕΕ.

 

Και ακόμα, δεν αντιλαμβάνεται ο ΔΗΣΥ, ο οποίος κατά τα άλλα κατηγορούσε τον πρόεδρο Χριστόφια πως κωλυσιεργούσε, πως μια τέτοια κίνηση θα δώσει *και* στην άλλη πλευρά το δικαίωμα να γυρέψει κάποιες προτάσεις του παρελθόντος, η διαδικασία θα μακρύνει ανυπολόγιστα και μετά από αυτό βασικά έτα ούλλα τζιαμαί!

 

 

Η μόνη νούσιμη επιλογή που υπάρχει σήμερα είναι η ανάγκη πιεστικής επιβεβαίωσης και κλειδώματος της μέχρι τώρα διαδικασίας, ο αποκλεισμός της επιλογής να ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή, και ο περιορισμός των συνομιλιών για όσα θέματα *δεν* έχουν μέχρι σήμερα συζητηθεί.

 

Πιστεύω πως οποιαδήποτε άλλη επιλογή όχι μόνο θα σημαίνει ουσιαστική οπισθοδρόμηση, αλλά θα δώσει την ευκαιρία στον κ. Έρογλου να ελιχθεί πολύ περισσότερο απ’ ότι θα επιθυμούσαμε.

 

Για όσους ενδιαφέρονται, παραθέτω κάτω το πλήρες κείμενο των Ομόφωνων προτάσεων του Εθνικού Συμβουλίου του 1989.

 

 

 

 

 

Πλαίσιο προτάσεων για Ομοσπονδιακή λύση του

Κυπριακού, 30 Ιανουαρίου 1989

 

Εισαγωγικό Σημείωμα

 

Στις 30 Ιανουαρίου 1989 ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Γιώργος Βασιλείου

επέδωσε στον κ. Ντενκτάς έγγραφο τιτλοφορούμενο «Διάγραμμα προτάσεων για την

εγκαθίδρυση Ομόσπονδης Δημοκρατίας και για τη λύση του Κυπριακού προβλήματος».

Στο περιεκτικό αυτό έγγραφο η Κυπριακή Κυβέρνηση περιέλαβε διάγραμμα προτάσεων

πάνω σε όλες τις πτυχές του Κυπριακού προβλήματος με σκοπό την υποβοήθηση της

προσπάθειας για επίτευξη μιας κατόπιν διαπραγματεύσεων διευθέτησης.

Οι προτάσεις της Ελληνοκυπριακής πλευράς συνάδουν με τις πρόνοιες των συμφωνιών

υψηλού επιπέδου του 1977 και του 1979, και είναι σύμφωνες με το Χάρτη και τα

ψηφίσματα και τις αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών για την Κύπρο.

Το πνεύμα που διέπει τις προτάσεις είναι η προώθηση του στόχου της εγκαθίδρυσης μιας

ανεξάρτητης, κυρίαρχης, εδαφικά ακέραιης, αδέσμευτης Ομόσπονδης Δημοκρατίας που

θα προάγει την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή και φιλικές σχέσεις και

συνεργασία με όλους τους γείτονές της.

Το έγγραφο διασαφηνίζει την κατάσταση πάνω σε σημαντικά θέματα. Ιδιαίτερη προσοχή

δόθηκε στο πώς θα διατηρηθεί η ενότητα της χώρας, ώστε όλοι οι Κύπριοι να ζουν και

να συνεργάζονται μαζί ειρηνικά σε ένα ανεξάρτητο κράτος, ενώ ταυτόχρονα στοχεύει

στην εγκαθίδρυση ενός ομόσπονδου συστήματος που να μπορεί να λειτουργεί

αποτελεσματικά έτσι που να διευκολύνεται η πρόοδος, να δημιουργείται εμπιστοσύνη

μεταξύ των δύο πλευρών και να ενισχύεται η νομιμοφροσύνη προς τους θεσμούς της

ομοσπονδίας.

Η προσέγγιση είναι η δίκαιη αντιμετώπιση του προβλήματος ασφάλειας και για τις δύο

κοινότητες στα πλαίσια μιας αποστρατικοποιημένης ομόσπονδης δημοκρατίας έτσι που

όλοι οι πολίτες να μπορούν να έχουν εμπιστοσύνη στο μέλλον και να αισθάνονται ότι η

προσωπική τους ασφάλεια, η περιουσία και όλα τα άλλα δικαιώματά τους είναι

κατοχυρωμένα.

Η προτεινόμενη Ομοσπονδία προνοεί ισότητα των περιφερειών που θα την αποτελούν

και την εφαρμογή της δικοινοτικότητας ενώ και οι δύο κοινότητες θα μετέχουν σε όλα τα

συνταγματικά όργανα της Ομόσπονδης Δημοκρατίας. Ταυτόχρονα η Ομοσπονδία θα

κατοχυρώνει τη διατήρηση της κουλτούρας και των παραδόσεων της κάθε κοινότητας

και τις δημοκρατικές αρχές της ισότητας όλων των Κύπριων πολιτών, χωρίς διάκριση, σε

όλους τους τομείς, και θα προστατεύει τα ανθρώπινα δικαιώματα σε ολόκληρη την

Κύπρο.

Επιθυμία της Κυπριακής Κυβέρνησης ήταν να υπάρχει ισότιμη μεταχείριση όλων των

πολιτών της, ενώ ταυτόχρονα να διατηρηθούν η ισότητα, ο χαρακτήρας και η

δημογραφική δομή της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Το Εθνικό Συμβούλιο επαναβεβαίωσε την υιοθέτηση των προτάσεων αυτών ως βάσης

για την επίτευξη συνολικής λύσης στο Κυπριακό. Η τελευταία σχετική απόφαση του

Εθνικού Συμβουλίου λήφθηκε την 1η Αυγούστου 1996.

Πλαίσιο Προτάσεων

 

  1. I.                   Γενική Προσέγγιση

 

Επειδή η Ελληνοκυπριακή πλευρά είναι πεπεισμένη ότι συμφωνία για μια δίκαιη και

βιώσιμη λύση του Κυπριακού προβλήματος αποτελεί επείγουσα ανάγκη και ότι τα δεινά

και η αβεβαιότητα που υφίσταται ο Κυπριακός λαός δεν πρέπει να παρατείνονται,

γι΄αυτό υποβάλλει διάγραμμα προτάσεων για τη λύση του Κυπριακού προβλήματος.

Οι προτάσεις της Ελληνοκυπριακής πλευράς για την εγκαθίδρυση μια Ομοσπονδιακής

Δημοκρατίας και για λύση του Κυπριακού προβλήματος είναι σύμφωνες με το Χάρτη

των Ηνωμένων Εθνών και τα Ψηφίσματα και τις Αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών για

την Κύπρο. Είναι επίσης μέσα στα πλαίσια των Συμφωνιών Υψηλού Επιπέδου του 1977

και 1979 προς τις οποίες οι δύο πλευρές επαναβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους κατά την

έναρξη των διαπραγματεύσεων στις 24 Αυγούστου, 1988. Οι προτάσεις συνάδουν

πλήρως προς το πνεύμα του νέου γύρου των Συνομιλιών και λαμβάνουν υπόψη τους τα

συμφέροντα και τις ανησυχίες και των δύο πλευρών, όπως συμφωνήθηκε κατά τη

συνάντηση με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών στην Νέα Υόρκη στις 22 και

23 Νοεμβρίου 1988.

1. Αξιολόγηση των Ανησυχιών των Δύο Κοινοτήτων

Υποβάλλοντας τις προτάσεις αυτές η Ελληνοκυπριακή Πλευρά έχει λάβει υπόψη τις

ανησυχίες που εκφράστηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου γύρου των Συνομιλιών.

(α) Τουρκοκυπριακές Ανησυχίες

(ι) Θέματα που αφορούν την Κοινότητα

Επιθυμία για διατήρηση της Κοινοτικής ταυτότητας και των Κοινοτικών πολιτιστικών

παραδόσεων και για εξασφάλιση Κοινοτικής αυτοκυβέρνησης ενόψει του γεγονότος ότι

οι Τουρκοκύπριοι αποτελούν το ένα πέμπτο του πληθυσμού της Κύπρου και οι

Ελληνοκύπριοι τα τέσσερα πέμπτα.

(ιι) Θέματα Ασφαλείας

Οι Τουρκοκύπριοι εκφράζουν φόβους για πιθανή προσπάθεια είτε από την ομοσπονδιακή

κυβερνητική εξουσία είτε από την Ελληνοκυπριακή Περιφέρεια ή Κοινότητα να τους

επιβληθούν. Οι φόβοι αυτοί περιλαμβάνουν τον ισχυριζόμενο κίνδυνο διάβρωσης της

πολιτικής τους εξουσίας.

(β) Ελληνοκυπριακές Ανησυχίες

(ι) Θέματα που αφορούν την Κοινότητα

Η Ελληνοκυπριακή Κοινότητα διατηρεί φόβους ότι οι Ελληνοκύπριοι πρόσφυγες θα

εμποδισθούν από του να επιστρέψουν στις εστίες και τις περιουσίες τους και ότι λόγω

του εποικισμού της βόρειας Κύπρου με εποίκους από την Τουρκία, οι Ελληνοκύπριοι

βαθμιαία θα εξαναγκαστούν σε φυγή από την Κύπρο.

(ιι) Θέματα Ασφαλείας

Οι ανησυχίες αυτές απορρέουν από την εισβολή και την κατοχή του 37% του εδάφους

της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία και την εκδίωξη από τις εστίες και τις

περιουσίες τους του 40% του Ελληνοκυπριακού πληθυσμού. Υπάρχει επίσης ο

επιπρόσθετος φόβος ότι μια μέρα η Τουρκία, με την συντριπτική στρατιωτική υπεροχή

της και τον ραγδαία αυξανόμενο πληθυσμό των 55 εκατομμυρίων, θα χρησιμοποιήσει τη

βόρεια Κύπρο ως ορμητήριο για περαιτέρω επεκτατισμό. Εν προκειμένω, οι

Ελληνοκύπριοι φοβούνται ότι οι εξουσίες που θα ασκούν οι Τουρκοκύπριοι βάσει του

Ομοσπονδιακού συντάγματος δυνατό να χρησιμοποιηθούν για παρεμπόδιση της

λειτουργίας του Κράτους και ότι το αδιέξοδο που θα προκύψει θα δώσει πρόσχημα για

νέα εισβολή της Τουρκίας σε χρόνο πρόσφορο γι΄αυτήν.

2. Αντικειμενικοί Σκοποί των Προτάσεων αυτών

Οι προτάσεις της Ελληνοκυπριακής πλευράς σκοπό έχουν να προωθήσουν την

προσπάθεια για επίτευξη, μέχρι την 1η Ιουνίου 1989, μιας συμφωνημένης διευθέτησης

όλων των πτυχών του Κυπριακού προβλήματος, ενώ ταυτόχρονα συνάδουν με τη

συμφωνημένη βάση των διαπραγματεύσεων και λαμβάνουν υπόψη τα συμφέροντα και

τις ανησυχίες και των δύο πλευρών κατά τρόπο ώστε να επιτευχθούν τα ακόλουθα:

(α) Η ενότητα της χώρας ούτως ώστε όλοι οι Κύπριοι να μπορούν να ζουν και να

συνεργάζονται μαζί σε συνθήκες ειρήνης σ΄ ένα ανεξάρτητο Κράτος.

(β) ΄Ένα λειτουργήσιμο ομοσπονδιακό σύστημα βασισμένο σε δίκαιες εδαφικές

διευθετήσεις και ικανό να λειτουργεί αποτελεσματικά ούτως ώστε να εξυπηρετούνται τα

συμφέροντα όλων και να διευκολύνεται η πρόοδος όλων, δημιουργώντας με τον τρόπο

εμπιστοσύνη και στις δύο πλευρές και προάγοντας την αφοσίωση στους θεσμούς του

κράτους.

(γ) Ασφάλεια και για τις δύο κοινότητες στα πλαίσια μιας αποστρατικοποιημένης

Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας ώστε όλοι οι πολίτες να μπορούν να έχουν εμπιστοσύνη

στο μέλλον και να γνωρίζουν ότι η προσωπική τους υπόσταση, η περιουσία και όλα τα

άλλα δικαιώματα τους είναι ασφαλή.

(δ) Εφαρμογή της δικοινοτικότητας με συμμετοχή και των δύο κοινοτήτων σε όλα τα

συνταγματικά όργανα της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας.

(ε) Ατομική ισότητα όλων των Κυπρίων, απουσία δυσμενών διακρίσεων σε όλους τους

τομείς και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ολόκληρη την Κύπρο ως μια

δημοκρατική χώρα.

(στ) Διατήρηση της ταυτότητας της Κύπρου της δημογραφικής της δομής και του

πολιτισμού και των παραδόσεων της κάθε Κοινότητας.

(ζ) Ενθάρρυνση της οικονομικής ανάπτυξης με ιδιαίτερη έμφαση στην εξάλειψη

περιφερειακών ανισοζυγίων.

(η) Σκοπός της λύσης θα είναι η εγκαθίδρυση μιας ανεξάρτητης, κυρίαρχης, εδαφικά

ακέραιης, αδέσμευτης Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας η οποία θα επιδιώκει την προώθηση

της παγκόσμιας ειρήνης και συνεργασίας μεταξύ των λαών του κόσμου, της ειρήνης και

σταθερότητας στην περιοχή και φιλικές σχέσεις συνεργασία με όλους τους γείτονές της.

ΙΙ. Αποστρατικοποίηση και Ασφάλεια

1. Η Ελληνοκυπριακή πλευρά πιστεύει ότι η εξάλειψη τόσο των εξωτερικών όσο και των

εσωτερικών απειλών, μπορεί να επιτευχθεί με την πλήρη αποστρατικοποίηση της

Δημοκρατίας. Αυτή συνεπάγεται:

(α) αποχώρηση από το έδαφος της Δημοκρατίας όλων των μη Κυπριακών στρατιωτικών

δυνάμεων και στοιχείων περιλαμβανομένων των εποίκων, και

(β) την πλήρη διάλυση όλων των Κυπριακών στρατιωτικών δυνάμεων.

2. Θα πρέπει να καταρτισθεί χρονοδιάγραμμα για την αποστρατικοποίηση της

Δημοκρατίας και την αποχώρηση των εποίκων και να υλοποιηθεί πριν από την

εγκαθίδρυση της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης ή από οποιαδήποτε μεταβατική

διευθέτηση. Με σκοπό την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας και των δύο

Κοινοτήτων, θα πρέπει να γίνει πρόνοια για διεθνή εποπτεία της αποστρατικοποίησης.

3. Θα πρέπει να γίνει πρόνοια για διεθνή δύναμη κάτω από τον έλεγχο των Ηνωμένων

Εθνών για να βοηθήσει στη διατήρηση της εσωτερικής ασφάλειας τόσο στο

Ομοσπονδιακό επίπεδο όσο και στο Περιφερειακό επίπεδο για όσο καιρό χρειάζεται. Οι

κίνδυνοι σύγκρουσης θα εκλείψουν με την αποστρατικοποίηση και την ανυπαρξία

στρατιωτικών δυνάμεων στην Κύπρο άλλων από εκείνων των Ηνωμένων Εθνών.

Η Ελληνοκυπριακή πλευρά ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αποχώρηση των Τούρκων

εποίκων, των οποίων η παρουσία μεταβάλλει τη δημογραφική δομή της χώρας και οι

οποίοι αποτελούν κίνδυνο από πλευράς ασφάλειας για ολόκληρο το νησί.

ΙΙΙ. Η Προστασία Των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων περιλαμβανομένων «των τριών

ελευθεριών«

Είναι ουσιώδες να διασφαλισθεί ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν, χωρίς οποιασδήποτε

μορφής διάκριση, ίσα αστικά, πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά, και πολιτιστικά

δικαιώματα και ότι όλοι θα έχουν ίσες ευκαιρίες να μετέχουν των αγαθών της προόδου

και της ανάπτυξης.

Στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία και σ΄ολόκληρη την επικράτειά της, τα θεμελιώδη

δικαιώματα και ελευθερίες που κατοχυρώνονται στο Μέρος ΙΙ του Συντάγματος της

Κυπριακής Δημοκρατίας του 1960, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Θεμελιωδών Ελευθεριών και στα Πρωτόκολλά της,

καθώς και στις Διεθνείς Συμβάσεις των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα

Δικαιώματα, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν, περιλαμβανομένων της ελευθερίας

διακίνησης, της ελευθερίας εγκατάστασης και του δικαιώματος ιδιοκτησίας.

Οι ελευθερίες διακίνησης και εγκατάστασης και το δικαίωμα ιδιοκτησίας έγιναν δεκτά

και από τις δύο πλευρές στην Κατευθυντήρια Γραμμή 3 της Συμφωνίας Υψηλού

Επιπέδου Μακαρίου-Ντενκτάς, η οποία επαναβεβαιώθηκε στη Συμφωνία Κυπριανού-

Ντενκτάς και πρέπει να ενσωματωθούν στο Ομοσπονδιακό Σύνταγμα. Οποιαδήποτε

τυχόν ρύθμιση που θεωρείται αναγκαία πρέπει να γίνεται με Ομοσπονδιακή Νομοθεσία.

Η Ελληνοκυπριακή πλευρά βεβαίως δέχεται ότι υπάρχει θέμα «πρακτικών δυσκολιών»,

οι οποίες θα ληφθούν υπόψη στην αρχική εφαρμογή των «τριών ελευθεριών».

Η Ελληνοκυπριακή πλευρά είναι έτοιμη να συζητήσει διάφορες εναλλακτικές επιλογές

για αντιμετώπιση των πρακτικών δυσκολιών, αλλά οποιεσδήποτε και αν είναι οι

διευθετήσεις που θα γίνουν , δεν πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να ματαιώνουν ή να

αναιρούν τις πιο πάνω αρχές είτε συγκαλυμμένα, είτε έμμεσα, είτε κατά το πνεύμα.

ΙV. Εγγυήσεις

1. Ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία, ως Κυρίαρχο Ανεξάρτητο Κράτος και Μέλος

του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, μπορεί να έχει μόνο εγγυήσεις οι οποίες να είναι

σύμφωνες με το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.

2. Οποιεσδήποτε παρεχόμενες εγγυήσεις πρέπει να είναι πολυμερείς. Κατά άποψη της

Ελληνοκυπριακής Πλευράς η καλύτερη εγγύηση θα ήταν αυτή του Συμβουλίου

Ασφαλείας.

3. Καμιά εγγυήτρια δύναμη δεν πρέπει να έχει δικαίωμα μονομερούς επέμβασης.

4. Το αντικείμενο οποιωνδήποτε εγγυήσεων πρέπει να είναι η ανεξαρτησία η εδαφική

ακεραιότητα, η κυριαρχία και η συνταγματική τάξη της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας.

Οι εγγυήσεις πρέπει να εξακολουθούν να ισχύουν για όσο χρονικό διάστημα είτε η μια

είτε η άλλη Κοινότητα θεωρεί τη συνέχισή τους αναγκαία.

V. Εδαφική Πτυχή

Η Ελληνοκυπριακή πλευρά είναι πεπεισμένη ότι μια σωστή εξέταση της εδαφικής

πτυχής είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη συνολικής συμφωνίας. Αν επιτευχθεί

συμφωνία σύντομα πάνω στην πτυχή αυτή θα διευκολυνθεί συμφωνία πάνω σε πολλά

άλλα θέματα.

Η άποψη αυτή διατυπώθηκε στις Κατευθυντήριες Γραμμές του Γενικού Γραμματέα για

το Εδαφικό που επισυνάπτονται στην Αξιολόγηση της 18ης Νοεμβρίου 1981, και

επανατονίστηκε στα Σημεία Εργασίας της Βιέννης της 6ης Αυγούστου το 1984. Όσο

μεγαλύτερος αριθμός Ελληνοκυπρίων προσφύγων μπορέσει να επανεγκατασταθεί στις

εστίες του κάτω από Ελληνοκυπριακή διακίνηση, τόσο μικρότερη θα είναι η έκταση των

πρακτικών δυσκολιών που πρέπει να υπερπηδηθούν ως αποτέλεσμα της

επανεγκατάστασης Ελληνοκυπρίων προσφύγων στην Τουρκοκυπριακή Περιφέρεια.

Υπάρχει ακόμα μια πτυχή του εδαφικού η οποία απαιτεί άμεση εξέταση. Πρόκειται για

το θέμα επανεγκατάστασης στα Βαρώσια το οποίο έλαβε προτεραιότητα ως θέμα στο

Σημείο 5 της Συμφωνία Υψηλού Επιπέδου της 19ης Μαΐου, 1979 και επαναβεβαιώθηκε

στο ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας 550 1984.Η πιο πάνω Συμφωνία

επαναβεβαιώθηκε κατά την έναρξη των τρεχουσών Συνομιλιών.

VI. Συνταγματικές Διευθετήσεις

H συνταγματική δέσμη πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών διευθετήσεων που

θεωρείται ως η πιο κατάλληλη για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων και τη διάλυση

των ανησυχιών και των δυο Κοινοτήτων είναι η ακόλουθη:

1. Γενικά

α) Η Δημοκρατία θα είναι Ομοσπονδιακά οργανωμένη, επιφυλασσομένων ουσιαστικών

εξουσιών υπέρ των Περιφερειών που θα συνιστούν την Ομοσπονδία, περιλαμβανομένης

της ευημερίας των κατοίκων τους, με τις οποίες θα διασφαλίζεται ότι τα θέματα

θρησκείας, προσωπικού θεσμού, παιδείας και πολιτισμού θα είναι θέματα της

αρμοδιότητας κάθε Κοινότητας.

(β) Το Ομοσπονδιακό Σύνταγμα θα είναι ο Υπέρτατος Νόμος της Δημοκρατίας και θα

τροποποιείται μόνο σε συμφωνία και των δύο Κοινοτήτων.

(γ) Η Ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία θα αποτελείται από δύο περιοχές, οι οποίες

στο εξής θα αποκαλούνται Περιφέρειες.

(δ) Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της Ομοσπονδίας θα είναι ότι στο Ομοσπονδιακό

επίπεδο θα υπάρχει δίκαιη δικοινοτική συμμετοχή, σε όλα τα κυβερνητικά όργανα, τα

νομοθετικά, τα εκτελεστικά, τα διοικητικά και τα δικαστικά.

(ε) Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προτείνει τέτοια σύνθεση και αντιπροσώπευση στα

όργανα ώστε, ενώ θα διασφαλίζεται επαρκής και αποτελεσματική συμμετοχή, εντούτοις

η κυβερνητική μηχανή θα μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία της και να μη παραλύει σε

περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των πολιτικών αντιπροσώπων των Κοινοτήτων.

(στ) Πρέπει να γίνει πρόνοια για αποτελεσματικό μηχανισμό επίλυσης αδιεξόδων.

(ζ) Σ΄όλα τα θέματα που σχετίζονται με τα σύμβολα και τα πολιτιστικά ζητήματα και που

αφορούν την Ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία (όπως είναι ο καθορισμός της

σημαίας, του ύμνου και των εθνικών εορτών), οι δύο Κοινότητες θα έχουν ίσο λόγο και

θα γίνονται σεβαστές οι παραδόσεις και ο πολιτισμός της κάθε Κοινότητας.

(η) Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία θα έχει δύο επίσημες γλώσσες την Ελληνική και την

Τουρκική.

(θ) Θα υπάρχει συνταγματική απαγόρευση για ολική ή μερική ένωση της Κύπρου με

οποιαδήποτε άλλη χώρα, ή χωριστική ανεξαρτησία ή απόσχιση.

2. Οι Περιφέρειες

(α) Κάθε Κοινότητα θα διοικεί μια Περιφέρεια η οποία θα έχει ισότιμη υπόσταση έναντι

της άλλης Περιφέρειας. Τα δύο συστατικά μέρη που θα αποτελούν την Ομοσπονδία, δηλ.

οι δύο Περιφερειακές Κυβερνήσεις, θα είναι ισότιμες η μια έναντι της άλλης και θα

συντονίζονται με την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση.

(β) Οι εδαφικές διευθετήσεις της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας θα πρέπει να γίνουν κατά

τρόπο δίκαιο ώστε να παρέχεται η δυνατότητα σε σημαντική αναλογία Ελληνοκυπρίων

προσφύγων να επιστρέψουν στις εστίες τους κάτω από Ελληνοκυπριακή διοίκηση. Σε

τέτοια περίπτωση, νοουμένου ότι οι περισσότεροι Τουρκοκύπριοι θα επιλέξουν να

διαμένουν στην υπό Τουρκοκυπριακή διοίκηση Περιφέρεια οι Τουρκοκύπριοι θα

αποτελούν την πλειοψηφία στην Περιφέρεια αυτή, ακόμη και αν επιστρέψουν σ΄αυτή

όλοι οι Ελληνοκύπριοι πρόσφυγες.

(γ) Οι εξουσίες και αρμοδιότητες που θα παραχωρηθούν δυνάμει του Συντάγματος στην

Ομοσπονδιακή και στις Περιφερειακές Κυβερνήσεις, αντίστοιχα, θα είναι τέτοιες ώστε οι

Περιφερειακές Κυβερνήσεις να έχουν εκτεταμένη νομοθετική, διοικητική και δικαστική

αρμοδιότητα, να λαμβάνουν πρόνοια για την ανάπτυξη της Περιφέρειας, την ευημερία

του πληθυσμού της, την παιδεία και τη διατήρηση του πολιτισμού της.

(δ) Δεν θα υπάρχει δυνατότητα καταπάτησης από μέρους της Ομοσπονδίας των

εξουσιών και αρμοδιοτήτων των Περιφερειών . Οι Περιφέρειες θα είναι συνταγματικά

κατοχυρωμένες και η αρχική κατανομή εξουσιών θα συμφωνηθεί από τις δύο πλευρές.

(ε) Θα είναι δυνατό να ανατίθενται θέματα στις Περιφέρειες με Ομοσπονδιακή

Νομοθεσία, παρόλο που αυτά δεν απαριθμούνται ρητά στις Περιφερειακές Εξουσίες.

Μπορεί επίσης να μελετηθεί η πιθανότητα καταρτισμού Καταλόγου Συντρεχουσών

Εξουσιών που θα ασκούνται σύμφωνα με διευθετήσεις που θα συμφωνηθούν.

3. Η Ομοσπονδιακή Εκτελεστική Εξουσία

(α) Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος

(ι) Θα υπάρχει Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος από τους οποίους ο ένας θα είναι

Ελληνοκύπριος και ο άλλος Τουρκοκύπριος.

(ιι) Η Ελληνοκυπριακή πλευρά είναι πρόθυμη να εξετάσει δύο επιλογές σχετικά με τον

τρόπο εκλογής του Προέδρου και του Αντιπροέδρου.

ΕΠΙΛΟΓΗ Α

Ο Πρόεδρος θα εκλέγεται από ψηφοφόρους της Ελληνοκυπριακής Κοινότητας και ο

Αντιπρόεδρος από ψηφοφόρους της Τουρκοκυπριακής Κοινότητας.

ΕΠΙΛΟΓΗ Β

Ο Πρόεδρος θα εκλέγεται με καθολική ψηφοφορία με βάση κοινό εκλογικό κατάλογο

και με απόλυτη πλειοψηφία. Υποψήφιος για εκλογή μπορεί να είναι οποιοσδήποτε

πολίτης της Δημοκρατίας.

Εάν ο εκλεγείς Πρόεδρος είναι Ελληνοκύπριος, οι υποψήφιοι Αντιπρόεδροι θα είναι όλοι

Τουρκοκύπριοι . Οι Ελληνοκύπριοι θα ψηφίσουν στην εκλογή του Αντιπροέδρου, οι

ψήφοι όμως των Ελληνοκυπρίων θα σταθμίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελούν το

ίδιο ποσοστό με αυτό του ολικού αριθμό ψήφων των Τουρκοκυπρίων ψηφοφόρων στην

εκλογή Προέδρου.

Αν και δεν μπορεί να προβλεφθεί ότι οι ψηφοφόροι στην αρχή θα ψηφίζουν ανεξάρτητα

από την Κοινοτική τους προέλευση, το προτεινόμενο σύστημα ψηφοφορίας πέραν των

Κοινοτικών γραμμών θα διασφαλίζει ότι οποιοσδήποτε υποψήφιος Πρόεδρος ή

Αντιπρόεδρος πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα συμφέροντα και τις ανησυχίες και

των δύο Κοινοτήτων. Στο μέλλον ελπίζεται ότι ο Πρόεδρος θα εκλέγεται ανεξάρτητα από

την Κοινοτική του προέλευση, ώστε τίποτε να μην εμποδίζει ένα Τουρκοκύπριο να γίνει

Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

(ΙΙΙ) Ο Αντιπρόεδρος θα αντικαθιστά τον Πρόεδρο σε περίπτωση απουσίας ή

ανικανότητας του τελευταίου.

(ΙV) Στον αντιπρόεδρο θα ανατεθούν εξουσίες και αρμοδιότητες οι οποίες θα

συμφωνηθούν από κοινού.

(V) Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος θα έχουν στην πραγματικότητα ίσης έκτασης

εξουσία αναφορικά με το διορισμό μελών της Κοινότητας τους που θα κατέχουν υψηλό

εκτελεστικό λειτούργημα ή στην από κοινού δημοσίευση νόμων και αποφάσεων.

(β) Υπουργικό Συμβούλιο

(Ι) Το Υπουργικό Συμβούλιο θα συνίσταται από τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και δέκα

Υπουργούς, επτά από τους οποίους θα είναι Ελληνοκύπριοι και τρεις Τουρκοκύπριοι. Ο

Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος θα επιλέγουν ο καθένας τους Υπουργούς της Κοινότητάς

του, αλλά η πράξη διορισμού όλων των Υπουργών θα υπογράφεται και από τους δύο.

(ΙΙ) ΄Ένα σημαντικό Υπουργείο θα ανατεθεί σε Τουρκοκύπριο.

(ΙΙΙ) Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος κάμνοντας χρήση των εξουσιών προσφυγής και

αναφοράς σε αμερόληπτο Ομοσπονδιακό Ανώτατο Δικαστήριο, στο οποίο η δικαστική

εξουσία ασκείται εξίσου σε όλα τα ομοσπονδιακά θέματα και συνταγματικές υποθέσεις,

θα διασφαλίζουν ότι δεν γίνεται καμιά δυσμενής διάκριση σε βάρος είτε της μιας είτε της

άλλης Κοινότητας ή οποιασδήποτε αντισυνταγματική ενέργεια.

4. Η Ομοσπονδιακή και Νομοθετική Εξουσία

(α) Θα υπάρχει Ομοσπονδιακό Νομοθετικό Σώμα με δύο Βουλές.

(β) Η Κάτω Βουλή στη σύνθεση της θα αντανακλά την ισότητα των πολιτών και θα

νομοθετεί πάνω σε όλα τα ομοσπονδιακά θέματα.

(γ) Η Άνω Βουλή στη σύνθεσή της θα αντανακλά την ισότιμη υπόσταση των

Περιφερειών και θα έχει αρμοδιότητα σε μείζονα ομοσπονδιακά θέματα.

(δ) Αν προκύψει αδιέξοδο μεταξύ των δύο Βουλών θα υπάρχει μηχανισμός που θα

διασφαλίζει τη συνέχιση της λειτουργίας της Κυβέρνησης.

(ε) Η Ελληνοκυπριακή πλευρά είναι έτοιμη να μελετήσει κατάλληλους μηχανισμούς για

να διασφαλισθεί ότι κανένα σημαντικό μέτρο που επηρεάζει ιδιαίτερα την

Τουρκοκυπριακή Κοινότητα δεν μπορεί να εγκριθεί χωρίς Τουρκοκυπριακή

Κοινοβουλευτική υποστήριξη.

(ζ) Για την τροποποίηση του Συντάγματος θα προνοούνται ενισχυμένες πλειοψηφίες που

θα διασφαλίζουν την ύπαρξη συναίνεσης των βουλευτών αμφοτέρων των Κοινοτήτων.

5. Εξουσίες και Αρμοδιότητες των Ομοσπονδιακών Οργάνων και των Περιφερειών

Η Ελληνοκυπριακή πλευρά θεωρεί ότι οι Εξουσίες και Αρμοδιότητες των

Ομοσπονδιακών Οργάνων πρέπει να διασφαλίζουν την ενότητα της χώρας, να προάγουν

τη συνεργασία σ΄ολόκληρη τη Δημοκρατία, να διατηρούν τη μια και μόνη διεθνή

προσωπικότητα της Δημοκρατίας, να προάγουν την ενότητα της εσωτερικής αγοράς και

της οικονομίας της Κύπρου και γενικά να συμβάλλουν στην εναρμόνιση των

Ομοσπονδιακών και Περιφερειακών οργάνων, μέτρων και Νόμων.

Η άποψη της Ελληνοκυπριακής πλευράς είναι ότι οι Περιφέρειες πρέπει να έχουν τέτοιες

Εξουσίες και Αρμοδιότητες ώστε να ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών,

προνοώντας για δικαστήρια και Αστυνομίες των Περιφερειών, να εξασφαλίζουν την

ανάπτυξη της περιφέρειας, να κατοχυρώνουν τις παραδόσεις και να προνοούν για την

πολιτιστική ανάπτυξη των κατοίκων της Περιφέρειας και να προάγουν τη συνεργασία με

την άλλη Περιφέρεια και με την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση.

Για τη συγκεκριμένη κατανομή των Εξουσιών και Αρμοδιοτήτων η Ελληνοκυπριακή

πλευρά είναι πρόθυμη να μελετήσει δύο επιλογές:

ΕΠΙΛΟΓΗ Α

Θα μπορούσαν να υπάρχουν δύο Κατάλογοι Αρμοδιοτήτων και Εξουσιών, ένας για την

Ομοσπονδία και ένας για τις Περιφέρειες με λεπτομερή προσδιορισμό. Σε περίπτωση

προσφυγής στα δικαστήρια ως προς την αρμοδιότητα στην οποία εμπίπτει ένα θέμα, το

Ομοσπονδιακό Ανώτατο Δικαστήριο θα εντέλλεται από το Σύνταγμα να διευθετεί το

θέμα εφαρμόζοντας ερμηνευτικό κανόνα ότι αμφισβητούμενες αρμοδιότητες ανήκουν

στο κυβερνητικό επίπεδο του οποίου ο κατάλογος εξουσιών είναι ejustem generis

(παρόμοιας φύσης).

EΠΙΛΟΓΗ Β

Θα μπορούσε να εξετασθεί η περίπτωση να δοθεί συντρέχουσα εξουσία στην

Ομοσπονδιακή και τις Περιφερειακές Κυβερνήσεις. Σ΄αυτή την περίπτωση θα υπάρχουν

τρεις Κατάλογοι Εξουσιών και Αρμοδιότητες: Ο Ομοσπονδιακός Κατάλογος, ο

Περιφερειακός Κατάλογος και ο Κατάλογος Συντρεχουσών Εξουσιών.

6. Ομοσπονδιακή Δικαστική Εξουσία

(α) Σ΄όλες τις συνταγματικές υποθέσεις και όταν αποφασίζεται οποιοδήποτε

ομοσπονδιακό ζήτημα, το Ομοσπονδιακό Ανώτατο Δικαστήριο θα έχει ίση σύνθεση

πάνω σε δικοινοτική βάση.

(β) Κάθε Περιφέρεια θα έχει το δικό της σύστημα απονομής δικαιοσύνης.

Επομένως οι Κοινότητες θα έχουν ίση συμμετοχή στη σφαίρα της απονομής

δικαιοσύνης.

7. Οικονομικά Θέματα

Λύση του Κυπριακού προβλήματος θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της ευημερίας

ολόκληρου του πληθυσμού της νήσου και θα είναι ιδιαίτερα επωφελής για τους

Τουρκοκύπριους.

Η σημερινή τεχνητή διαίρεση της οικονομίας έχει αρνητικές επιπτώσεις πάνω στην

οικονομία ολόκληρης της Νήσου αλλά αυτές υπήρξαν πιο έντονες πάνω στη μικρότερη

και οικονομικά ασθενέστερη Τουρκοκυπριακή Κοινότητα. Ως αποτέλεσμα αυτής της

τεχνητής διαίρεσης το επίπεδο ευημερίας των Τουρκοκυπρίων είναι ουσιαστικά

χαμηλότερο από εκείνο των Ελληνοκυπρίων και το χάσμα διευρύνεται.

Ένας παράγοντας που συμβάλλει στα οικονομικά προβλήματα των Τουρκοκυπρίων είναι

η ενσωμάτωσή τους στην Τουρκική οικονομία με την συνεπακόλουθη «εισαγωγή» των

προβλημάτων που χαρακτηρίζουν την οικονομία αυτή (υψηλά επίπεδα πληθωρισμού,

συνεχής υποτίμηση και αλλοιώσεις) με δυσμενείς επιπτώσεις για τους Τουρκοκυπρίους.

Εκτός από το γεγονός ότι θα διευκολύνει την οικονομική εξίσωση, η λύση του

Κυπριακού θα απελευθερώσει πόρους, η χρήση των οποίων σήμερα παρεμποδίζεται από

την τεχνητή διαίρεση και θα βοηθήσει την Κύπρο να αναπτύξει πλήρως τις οικονομικές

της δυνατότητες. Η αύξηση της εμπιστοσύνης θα εντείνει την οικονομική δραστηριότητα

και θα δώσει μεγάλη ώθηση στις επενδύσεις, το εμπόριο, τον τουρισμό και την

οικονομία γενικά.

1. Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προτείνει όπως οι προοπτικές για εξίσωση και ανάπτυξη

που θα δημιουργηθούν με την ενοποίηση της οικονομίας πρέπει να ενισχυθούν με

κυβερνητικές ενέργειες σε Ομοσπονδιακό και Περιφερειακό επίπεδο, για επίτευξη των

ακόλουθων αντικειμενικών σκοπών:

(α) Τη δημιουργία συνθηκών που να επιτρέπουν σε όλους τους Κυπρίους να έχουν ίσες

ευκαιρίες για οικονομικά επιτεύγματα και ευημερία.

(β) Την προαγωγή της οικονομικής ανάπτυξης προς το σκοπό μείωσης της ανισότητας

ευκαιριών και ευημερίας.

(γ) Την παροχή επαρκών δημόσιων και κοινωνικών υπηρεσιών σ΄όλους τους πολίτες.

2. Για την επίτευξη του γενικού στόχου ότι όλοι πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες να

μετέχουν στη γενική ευημερία που θα δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα μιας λύσης του

Κυπριακού προβλήματος, η Ελληνοκυπριακή πλευρά προτείνει τα εξής:

(α) Θα υπάρξει σαφής διαχωρισμός των οικονομικών εξουσιών μεταξύ της Κεντρικής

και των Περιφερειακών Κυβερνήσεων.

(β) Οι Περιφερειακές Κυβερνήσεις θα έχουν επαρκείς πόρους και εξουσίες για την

προώθηση της ευημερίας και περαιτέρω ανάπτυξης της Περιφέρειάς τους.

(γ) Θα εγκαθιδρυθεί μηχανισμός, με τη δημιουργία ενός κεντρικού ταμείου ανάπτυξης,

για τη διασφάλιση ισορροπημένης ανάπτυξης όλων των περιοχών της Κύπρου και ίσων

ευκαιριών για όλους τους Κύπριους.

(δ) Θα υπάρχει ένα νόμισμα το οποίο θα είναι υπό τον έλεγχο της Κεντρικής Τράπεζας.

(ε) Οι Περιφερειακές Κυβερνήσεις θα έχουν επαρκείς φορολογικές προσόδους.

(ζ) Η επιβολή τελωνειακών δασμών θα αποτελεί αποκλειστική ευθύνη της

Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης.

(η) Τα εμπορικά συμφέροντα και δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων επιχειρηματιών θα

ληφθούν επαρκώς υπόψη.

(θ) Μια επανενοποιημένη αναπτυσσόμενη οικονομία θα καταστήσει ευκολότερη την

εποικοδομητική επίλυση του προβλήματος των Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων

ανέργων αποφοίτων πανεπιστημίων με την αξιοποίηση του δυναμικού που μπορεί να

δημιουργηθεί από μια επανενοποιημένη οικονομία.

(ι) Μεταβατικές οικονομικές διευθετήσεις που θα εφαρμοστούν μετά την εγκαθίδρυση

μιας Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας, θα συζητηθούν με στόχο την διευκόλυνση της

επανενοποίησης της οικονομίας.

3. Η Κύπρος έχει συνάψει Συμφωνία Σύνδεσης με την ΕΟΚ και έχει εισέλθει σε

Τελωνειακή Ένωση που αποτελεί μέρος της δεύτερης φάσης της Συμφωνίας Σύνδεσης

και θα αναπτύσσει συνεχώς στενότερους δεσμούς με την ΕΟΚ. Αυτό θα μπορούσε να

έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην ευημερία όλων των Κυπρίων και να βοηθήσει την

προώθηση ισορροπημένης περιφερειακής ανάπτυξης.

Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία πρέπει να έχει την ευθύνη για το κοινό εξωτερικό

δασμολόγιο της ΕΟΚ, αλλά οι πόροι πρέπει να κατανέμονται δίκαια.__

Advertisements
14 Σχόλια leave one →
  1. xwrikos permalink
    Απρίλιος 20, 2010 09:33

    Μεν το παιδευφκεις.

    Καμε πομονιν λιες μερες τζαι θα ερτουν ουλλα να μας εβρουν.

    Οπως τα εκαμεν ο χριστοφιας και το ΑΚΕΛ στην προσπαθειαν τους να εμποδισουν την λυσην δεν υπαρχουν δυνατοτητες για επηρεασμον οποιονδηποτε ενεργειων θα γινουν.

    Οποταν κατσε θωρε να δουμεν τι αποφασισαν τα κτηνα να καμουν. Ολες οι επιλογες ειναι διαθεσιμες σε αυτους.

    Ο χριστοφιας το μονο που του εμεινε ενει να παρακαλει να μεν ενευριασαν πολλα μαζι του τζαι να τον θεωρησουν φτανον διοτι αν εφορτοσαν τζαι μαζι του τουτον θα τον καμουν να παρετησει τζαι το ακελ θα οδηγηθει στο μαρασμον.

    ΒΤW αφου ο χριστοφιας δεν ενδιαφερετε να κυβερνησει και εκαμεν θυσιαν και εβαλεν στην ακραν την ιδεολογιαν του για χαρη του κυπριακου τελος του 2010 οταν θα εχουμε το τελος των διαπραγματευσεων αν μεν εχουμεν ευτυχη καταληξην ο Χριστοφιας φανταζομαι εννα παρετηθει εννεν?

    Αληθκεια πως θα παει να διαπραγματευτει τωρα αμαν ξερει οτι οτι αν αποτυχει θα πρεπει αν παρετηθει με βαση αυτα που ειπεν μεχρι σημερα? Εκτος παλε τζαι αν εν ψευτης ο χριστοφιας τζαι εν την εξουσια που εθελεν.

    Μου αρέσει!

  2. strovoliotis permalink*
    Απρίλιος 20, 2010 10:25

    Χωρικέ,

    αρέσκει μου ο κυνισμός, τζιαι αρέσκει μου ο κυνισμός σου.

    Πλην όμως εγώ ακόμα πιστεύω πως θα καταλήξουν σε κάποια λύση (έστω και κάτω από τις αρνητικές παρούσες συνθηκες) γιατί δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς…

    Ελπίζω να μεν χρειαστεί να απαρετηθεί ο Χριστόφιας:)

    Μου αρέσει!

  3. Απρίλιος 20, 2010 12:09

    Πιστεύω, ότι όλη η ειρωνεία της Ιστορίας της Κύπρου αναδεικνύεται μέσω του σουρεαλιστικότατου τίτλου της ανάρτησής σου, Στροβολιώτη…

    Οι ομόφωνες (ναι, καλά…) αποφάσεις (τώρα σας πιστέψαμε…) του Εθνικού Συμβουλίου (αδιευκρίνιστος ο διαχρονικός ρόλος αυτού του ΜΗ-εκτελεστικού σώματος…) του 1989 (τα υπόλοιπα χρόνια δηλαδή διαφωνούσαν;)

    Και πως συνδυάζεται αυτό με έναν πρόεδρο που εκλέγεται απ’ ευθείας από το λαό και όποτε και αν θέλει διαβουλεύεται με τους Εθνοσύμβουλους; Ο Γλ. Κληρίδης δήλωσε τελευταία, ότι παρόλο που είναι προσκεκλημένος, δε παρευρίσκεται στις συνεδριάσεις για να μην ακούει τα ίδια που άκουγε για δεκαετίες. Τα συμπεράσματα για το πόσο σοβαρά μπορούμε να λαμβάνουμε αυτό το συμβούλιο δικά ΜΑΣ…

    Μου αρέσει!

    • Απρίλιος 20, 2010 12:11

      *να λαμβάνουμε υπ’ όψιν…

      Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Απρίλιος 20, 2010 13:39

      Ο Γέρος είναι πλέον σοφός…

      Η πρόταση όμως να πάμε και να συζητούμε τι γινόταν πριν 21 χρόνια δεν είναι και πολύ σοφή…

      Μου αρέσει!

      • Απρίλιος 20, 2010 15:08

        Αν δε γνωρίζω τον πραγματικό σκοπό της πρότασης Αναστασιάδη δεν μπορώ να πάρω θέση, Στροβολιώτη…
        (Η ιδέα της ΔΔΟ μετράει ήδη τουλάχιστον 33 χρόνια παρεμπιπτόντως…)

        Αυτό που ήθελα να τονίσω πιο πάνω όμως, είναι κάτι άλλο. Ακόμη και σε περίπτωση ο κ. Αναστασιάδης να έχει σκαρφιστεί μία φανταστική ιδέα, αυτή θα πάει χαμένη, αν την καταθέσει στο Εθνικό Συμβούλιο, επειδή απλά αποδείκτηκε, ότι το σώμα δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά, επομένως ούτε να συμβάλει θετικά. Η μόνη διέξοδος θα ήταν να υπήρχε άμεσος τρόπος συνεννόησης ανάμεσα στις δύο μεγάλες παρατάξεις. Η πολιτική όμως, δεν είναι απρόσωπη, η σχέση Αναστασιάδη-Χριστόφια δυστυχώς, δεν επιτρέπει κανένα συντονισμό. (Αυταπάτες πια δεν έχω…) Οπότε θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται οι αποφάσεις του εκλεγμένου προέδρου, ο οποίος έχει την πλήρη εξουσία και οι υπόλοιποι απλά θα εκφράζουν τις εκάστοτε διαφωνίες τους, όπως το προβλέπει και το σύνταγμα…

        Μου αρέσει!

      • strovoliotis permalink*
        Απρίλιος 20, 2010 16:01

        Δεν έχω τίποτα να διαφωνήσω με την τελευταία σου παράγραφο.

        Ούτε και εγώ γνωρίζω βεβαίως γιατί θυμήθηκε τώρα ο ΔΗΣΥ το 1989.

        Βλέποντας όμως το πάζλ που πάει να δημιουργηθεί, μπορώ να συμπεράνω πως το κάνει για να υπονομεύσει τον πρόεδρο…

        Μου αρέσει!

      • Απρίλιος 20, 2010 17:14

        Δε θα σήμαινε όμως, ότι «υπονομεύει» ταυτόχρονα και τον εαυτό του, όπως και τον ίδιό του τον πολιτικό χώρο, αν ο στόχος της πρότασης είναι, όπως γράφεις: «ξεχνάμε ό,τι έγινε τις δυο τελευταίες δεκαετίες, ξεχνάμε το σχέδιο Ανάν, ξεχνάμε την ένταξη στην ΕΕ.» ;
        Κάπου είναι πάρα πολύ αντιφατικό αυτό που ισχυρίζεσαι και δυσκολεύομαι να το καταλάβω ή να το πιστέψω…
        Επί της ουσίας, αν το κοιτάξει κανείς, δε διαφωνούν παρά σε ελάχιστα σημεία μέχρι σήμερα με τον πρόεδρο Χριστόφια

        Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Απρίλιος 20, 2010 17:49

      Οταν ο αντιπολιτευτικός ρόλος παίρνει το απάνω χέρι, τότε πάει περίπατο η υπευθυνότητα.

      Γι’ αυτό όλα είναι πιθανά, γι’ αυτό έχω τις επιφυλάξεις μου.

      Και νομίζω δικαιούμαι να το γράψω, αφού υποστήριξα με ένταση κάθε θετική προς τον Χριστόφια κίνηση του ΔΗΣΥ, ενώ έκανα και κάνω την εξ ίσου έντονη κριτική μου προς τον Χριστόφια που απέτυχε να κεφαλαιοποιήσει την υποστήριξη αυτή…

      Μου αρέσει!

      • Απρίλιος 20, 2010 18:53

        Φυσικά και δικαιούσαι να το γράψεις, αν έτσι το βλέπεις…

        Επειδή ακριβώς προέρχεται από σένα και γνωρίζω, ότι δεν ασκείς τυχαία κριτική, το λαμβάνω πολύ σοβαρά υπ’ όψιν, όσο λυπηρό κι απίστευτο κι αν μου φαίνεται…

        Αυτά.
        🙂

        Μου αρέσει!

  4. Τοξοτης permalink
    Απρίλιος 21, 2010 15:34

    Πολύ ορθή η παρατήρηση σου φίλε για τον ΔΗΣΥ. ΑΝοίγοντας συζήτηση για πλαίσιο λύσης, ανοίγει έναν μεγάλο κύκλο ομφαλοσκόπησης. Και διερωτώμαι που κολλά αυτή η πρόταση με την πρόταση για Διεθνή Διάσκεψη που ταυτόχρονα προωθεί ο ΔΗΣΥ; Μία διεθνής διάσκεψη είναι διαδικασία άμεσης επίλυσης. Η συζήτηση πλαισίου λύσης…είναι διαδικασία κουντούμε τ αφκό με τη μαναβέλλα. Η άλλη είναι διαδικασία άψε σβήσε.

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Απρίλιος 21, 2010 20:12

      Αφού διερωτάσαι και εσύ, γιατί δεν ρωτάς τον Αναστασιάδη να τελειώνουμε;
      🙂

      Μου αρέσει!

      • Τοξοτης permalink
        Απρίλιος 22, 2010 15:15

        Πιστεύκεις εβαρέθηκα τους! Με να τους ρωτώ, με να μου λαλούν. Τώρα είναι περίοδος για σσιχτίρι και όχι για ουσιαστική συζήτηση. Ως παρατζιει…

        Μου αρέσει!

      • strovoliotis permalink*
        Απρίλιος 22, 2010 15:26

        Οππα! Πρέπει να μιλήσουμεν τότε!

        Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: