Skip to content

Toumani Diabaté – ο θεός της Κόρα.

Ιουνίου 12, 2010


Η σχέση μου με τη μουσική της Αφρικής δεν πάει πολύ πίσω. Μόλις πριν από καμιά δεκαριά χρόνια είχα παρακολουθήσει στο αγαπημένο πρόγραμμα του Ρόπερτ Καμάσα την παρουσίαση ενός δίσκου που ονομαζόταν «Desert Blues». Εκείνο που είχα ακούσει μου άρεσε πολύ, και έτσι το παρήγγειλα με την επόμενη μου παραγγελία στο Amazon.com

Από τότε η μουσική της Αφρικής έχει γίνει το πιο δημοφιλές άκουσμα για τα αυτιά μου, και έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στη συλλογή μου.

Ίσως το ξαναδιαβάσατε, αλλά δεν είναι ούτε αστείο, ούτε υπερβολή: τα περισσότερα βασικά είδη μουσικής που γνωρίζουμε στη δύση, τζαζ, μπλουζ, σόουλ, έχουν τις ρίζες τους στη μαύρη Ήπειρο.

Η ποικιλία είναι τεράστια. Από τις αραβικές μελωδίες της μεσογείου και του ατλαντικού, στην τζαζ της ερήμου, στους φρενήρεις ρυθμούς της Νιγηρίας και του Καμερούν, και στην απίστευτη μουσική παράδοση του Μάλι.

Η χώρα αυτή ίσως να κρύβει τα περισσότερα διαμαντάκια της ηπείρου. Και ένα από τα πιο πολύτιμα είναι ο Toumani Diabaté – ο θεός της Κόρα.

Ας δούμε πρώτα τι είναι αυτή η Κόρα. Είναι ένα όργανο φτιαγμένο από μια τεράστια κολοκύθα κομμένη στη μέση, καλυμμένη με δέρμα αγελάδας. Έχει μια γέφυρα και 21 μέχρι 25 χορδές οι οποίες παραδοσιακά φτιάχνονταν από δέρμα αντιλόπης. Τώρα χρησιμοποιούνται και άλλα υλικά πιο σύγχρονα υλικά κυρίως στις χορδές.

Ο ήχος του οργάνου μπορεί να μοιάζει με άρπα, αλλά και με φλαμένκο και μπλουζ κιθάρες – και πολλά άλλα.

Ο Toumani Diabaté κατάγεται φυσικά από το Μάλι και έχει πρωτοστατήσει στην παγκοσμιοποίηση ας πούμε του ήχου της Κόρα, με τις εμφανίσεις του σε όλο τον κόσμο, αλλά και με τα πειράματα που έχει κάνει με γνωστούς μουσικούς και της Αφρικής αλλά και της δύσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η μουσική του να μη μοιάζει απλώς «παραδοσιακή» αλλά να έχει και μια εξόχως σύγχρονη και επίκαιρη χροιά.

Δείτε εδώ τον μουσικό να εξηγεί πως παίζεται η Κόρα:

Και ακούστε εδώ ένα ας πούμε παραδοσιακό άκουσμα με ένα άλλο γίγαντα της αφρικανικής μουσικής, τον Ali Farka Touré:

Στο πιο κάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα «δυτικίζον» κομμάτι με ωραία σκηνοθεσία και τον Mangala Camara στα συγκλονιστικά φωνητικά.

Πηγές.

Toumani Diabaté: Last.fm, Wikipedia.

Κόρα: Wikipedia.

10 Σχόλια leave one →
  1. Ιουνίου 12, 2010 19:05

    polu wraio. xreiazomoun twra ligh mousikh

    Μου αρέσει!

  2. Pasxalina permalink
    Ιουνίου 12, 2010 20:21

    very nice… Tairiazei poly me tis syxnotites mou

    Μου αρέσει!

  3. Ιουνίου 13, 2010 02:30

    Ισως γνωριζεις τη συνεργασια του Ross Daly με τον Ballaké Sissoko .Ειχα τη χαρα ,ενα βραδυ στο Αττικο αλσος στην Αθηνα ,να ειμαι σε μια υπεροχη μουσικη παρασταση, οπου ενταχθηκε η κορα στην κρητικη μουσικη του Ross, βεβαια το Kaira ειναι οτι ωραιοτερο εχω ακουσει απο τουτο το χαριτωμενο οργανο που με συγκινει.

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Ιουνίου 13, 2010 21:32

      Ομολογώ πως δε γνώριζα τη συγκεκριμένη συνεργασία, και ψάχνοντας το λίγο δεν βρήκα να βγήκε και δίσκος. Αν υπάρχει θα ήθελα να με ενημερώσεις παρακαλώ.

      Έχω 2 δουλειές του Ballaké Sissoko, η μια με τον Toumani Diabaté στο εξαιρετικό New Ancient Strings.

      Μου αρέσει!

  4. Ιουνίου 15, 2010 11:56

    Haha! i listed to ali farka toure whhile driving to limassol every morning!

    Μου αρέσει!

  5. ΑncientMariner permalink
    Ιουνίου 16, 2010 08:50

    Χαίρομαι που σ’ αρέσει ο Diabaté. Εχεις υπ’όψει σου το album του «The Mandé Variations»? Είναι σόλο Κόρα. Πολύ ωραίο….

    http://amzn.to/bDFYfB

    Μου αρέσει!

  6. Ιουνίου 17, 2010 02:32

    Poli oreo post. Efxaristw gia tis protaseis!

    Μου αρέσει!

Trackbacks

  1. Tinariwen: Η Μουσική των ανέργων. « Στροβολιώτης
  2. Στο Μάλι, ένα ζεστό απόγευμα Κυριακής. « Στροβολιώτης

Σχολιάστε

