Skip to content

Δεν φταίνε οι 52500 δημόσιοι υπάλληλοι.

Ιανουαρίου 20, 2011

“With around 52,500 government employees in the country of 800,000, the state wage bill represents around 30 percent of all government spending.”

Ανταπόκριση του Associated Press όπως δημοσιεύτηκε στο Bloomberg, και αφορά τις υποβαθμίσεις που δέχεται η Κύπρος από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης μεταξύ άλλων και λόγω του ύψους των δημοσίων δαπανών.

 

Υποθέτω πως τα πιο πάνω νούμερα είναι ορθά. Εκ πρώτης όψεως η αναλογία των 52500 στις 800000 φαίνεται τρομακτική.

 

Και τα συμπεράσματα εύκολα: να μειωθούν οι 52500, ή να μειωθεί το 30% του κυβερνητικού προϋπολογισμού που απορροφούν.

 

Εύκολες λύσεις όμως δεν υπάρχουν. Και θεωρώ βλακώδη την πολιτική που λέει πως σταματώ να προσλαμβάνω, για να μειωθεί ο αριθμός. Γιατί μπορεί να υπάρχουν υπηρεσίες που γίνονται καλύτερα από το κράτος, και αυτές οι υπηρεσίες χρειάζονται ενίσχυση. Τι θα γίνει δηλαδή; Θα συνεχίσει να παρέχει μεν το κράτος την υπηρεσία, αλλά θα την προσφέρει ελλιπώς;

 

Και φυσικά δεν νοείται η απλή στόχευση των  52500 εργαζομένων. Όμως αυτοί οι εργαζόμενοι είναι μέρος του πληθυσμού, είναι μια μειοψηφία σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό. Και αυτός ο συνολικός πληθυσμός εκλέγει ένα πρόεδρο που διορίζει μια κυβέρνηση η οποία καθήκον έχει την υπεράσπιση των συμφερόντων του συνολικού πληθυσμού. Ακόμα και αν έχει και ρόλο εργοδότη, η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει ως πρώτη προτεραιότητα τη διαχείριση των πόρων που έρχονται στα χέρια της προς το συμφέρον του συνόλου του πληθυσμού. Η προάσπιση των συμφερόντων του συνόλου του πληθυσμού είναι υπέρτερη του ρόλου της κυβέρνησης ως εργοδότη.

 

Και όταν φανεί πως οι 52500 δημόσιοι υπάλληλοι, οι υπηρεσίες που προσφέρουν, τα ωφελήματα που παίρνουν υπονομεύουν το κράτος, υπονομεύουν το μέλλον του συνόλου του πληθυσμού, υπονομεύουν το μέλλον ολόκληρης της χώρας, υποθηκεύουν το μέλλον των επομένων γενεών, τότε  πρέπει να μπουν όλα επί τάπητος.

 

Ιδανικά θα πρέπει να συζητηθούν όλα εκ του μηδενός. Δεν εννοώ πως πρέπει να διαγραφούν δικαιώματα και υποχρεώσεις. Εννοώ πως πρέπει να θεωρηθούν όλα παράμετροι μιας εξίσωσης οι οποίες μπορούν να τύχουν διαπραγμάτευσης και αλλαγών προς το συμφέρον του συνόλου του πληθυσμού.

Αν και όπου χρειάζεται ενίσχυση κάποιων κρατικών υπηρεσιών, να γίνει αυτό. Αν χρειάζεται εκχώρηση υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα να γίνει αυτό. Αν χρειάζεται να μετακινηθεί προσωπικό από την υπηρεσία Α στην υπηρεσία Β, τότε να γίνει. Αν το ύψος  των ωφελημάτων που παίρνουν οι 52500 θέτουν σε κίνδυνο την ευημερία του συνόλου, να γίνει επανεξέταση.

 

Δύσκολο, και χρειάζεται τόλμη και όραμα. Για να βοηθήσω λίγο την άβουλη μας κυβέρνηση όμως, θα επαναλάβω αυτό: «Η προάσπιση των συμφερόντων του συνόλου του πληθυσμού είναι υπέρτερη του ρόλου της κυβέρνησης ως εργοδότη.» Τι υπονοώ; Υπονοώ πως μια κυβέρνηση με όραμα, με το βλέμμα στο μέλλον, θα μπορούσε να κτίσει μια συμμαχία κομμάτων, ή ακόμα καλύτερα μια συμμαχία σε επίπεδο κοινωνίας για να επιβάλει όσες αλλαγές χρειάζονται να γίνουν.

 

 

Γιατί ναι μεν, δεν μπορούν να πληρώσουν τα σπασμένα μόνο οι 52500, αλλά δεν μπορούν επίσης οι υπόλοιποι να παττίσουν για να συντηρηθούν τα κεκτημένα των 52500.

 

 

 

 

 

Advertisements
9 Σχόλια leave one →
  1. Ιανουαρίου 20, 2011 11:54

    Προσυπογράφω την κάθε λέξη αυτού του ποστ.
    Αλλαγή θα έρθει μόνο με το ζόρι, μετά από πτώχευση ή κάτι πολύ κοντά σε αυτήν. Μπορεί και να την χρειαζόμαστε τελικά για να έρθουν τελικά οι δομικές αλλαγές που χρειάζονται και είναι συνυφασμένες και με το πολιτικό πρόβλημα της χώρας.
    Μπορεί να είμαι υπερβολικά απαισιόδοξος αλλά η δική μου ελπίδα είναι να ξαναστηθεί μια πολιτεία σωστή όταν η τωρινή θα έχει πια καταρρεύσει.

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Ιανουαρίου 21, 2011 13:14

      «…να έρθουν τελικά οι δομικές αλλαγές που χρειάζονται και είναι συνυφασμένες και με το πολιτικό πρόβλημα της χώρας.»

      Το μεγάλο άλλοθι!

      Μου αρέσει!

  2. Ιανουαρίου 20, 2011 15:52

    Οι αποκοπές από τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων τύπου «είστε προνομιούχοι από την Α8 και πάνω, κόφκουμέν σας» μου θυμίζει λίγο το γόρδιο δεσμό. Δεν βρίσκουμε τη λύση, άρα κόβουμε και όποιον πάρει ο Χάρος.
    Συμφωνώ και επαυξάνω για την ενδελεχή μελέτη και ιεράρχηση των αναγκών. Είναι ανεπίτρεπτο να υπάρχουν τόσες ελλείψεις σε καίρια πόστα, όπως στα νοσοκομεία και τα κτηματολόγια για παράδειγμα, τη στιγμή που προσλαμβάνονται υπάλληλοι-γραφείς σε υπερστελεχωμένες ίσως υπηρεσίες, όπου ακόμα κινούμαστε με φακέλους και φαξ! Υπάρχουν υπηρεσίες, όπου, ναι, μάλλον χρειάζεται να γίνει παγοποίηση προσλήψεων, τουλάχιστον για κάποια χρόνια. Αλλά μια ευρύτερη και γενικότερη αναστολή δεν είναι λύση, από τη στιγμή που όταν πας στο δημόσιο νοσοκομείο για να δεις το γιατρό σου πρέπει να περάσει ένας χρόνος ή εφόσον δεν υπάρχει γιατρός συγκεκριμένης ειδικότητας στην πόλη σου. Οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες να ενδυναμωθούν όπως πρέπει, οι υπερστελεχωμένες -αντιλαμβάνομαι ότι είναι κάπως ανέφικτο στην Κύπρο να γίνουν απολύσεις- να βρουν πιο παραγωγικούς τρόπους εργασίας.
    Και επανέρχομαι στην πρώτη παράγραφο, αναφέροντας ότι πιστεύω πως δεν είναι καθόλου δίκαιο και σωστό να γίνουν με τον ίδιο τρόπο ενδεχομένως αποκοπές και στην Α8 και στην Α13 και Α15, νοουμένου ότι ειδικά για την τελευταία κλίμακα οι προσαυξήσεις από κάποια φάση και μετά σταματούν, άρα σε μια τέτοια περίπτωση δεν υφίσταντο ουσιαστικές οικονομικές επιπτώσεις. Και τι γίνεται με όλους αυτούς που πληρώνουν και πληρώνονται μαύρα και δηλώνουν τα μισά; Επίσης, με όλο το σεβασμό που τρέφω προσωπικά για τους γιατρούς, για ορισμένους τουλάχιστον, πότε πήρατε τελευταία φορά απόδειξη από γιατρό; Και ακόμη χειρότερα: Από αισθητικό; Από ηλεκτρολόγο; Από υδραυλικό; Ο Α8 που τα δηλώνει και έχει περί τα 200 ευρώ αποκοπές το μήνα, και στο κάτω-κάτω και τα προσόντα έχει και τις ίδιες καθημερινές ανάγκες, από πού κι ως πού να πληρώσει τη «νύφη»;

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Ιανουαρίου 21, 2011 13:12

      Aurora, όλες αυτές οι προτάσεις που αναφέρεις, είναι φυσικά ευπρόσδεκτες. Εγώ δεν έχω καμία αντίρρηση να ξεκινήσει κάποιος διάλογος για το ζήτημα, επί οποιασδήποτε βάσης. Το θέμα είναι πως η ΠΑΣΥΔΥ μένει οχυρωμένη πίσω από τα κεκτημένα, νοιώθοντας πως οποιαδήποτε συζήτηση μοιραία θα αφαιρέσει από τα υπερπρονόμια που έχει, η κυβέρνηση δεν έχει τα κότσια, και πάει λέγοντας…

      Αυτοί που δεν δείχνουν τα εισοδήματα τους πρέπει να μπουν στο στόχαστρο, με την υποχρέωση να καταθέτουν κεφαλαιουχική κατάσταση, να φορολογούνται βάσει τεκμηρίων (σπιτιών, πλεούμενων, αυτοκίνητων κλπ). Αυτά όμως αφορούν την πλευρά των εσόδων.

      Το βασικό πρόβλημα βρίσκεται στην πλευρά των δαπανών…

      Μου αρέσει!

  3. Ιανουαρίου 20, 2011 16:23

    Ο Α8 δεν τα δηλώνει, δηλώνονται αυτόματα. Μικρή αλλά σημαντική διαφορά. Οι εκπαιδευτικοί που κάνουν και φροντιστήρια τα δηλώνουν;

    Μου αρέσει!

  4. Ιανουαρίου 20, 2011 17:31

    Στην Ελλάδα η τελευταία απογραφή έδειξε 768.000 δημόσιους υπαλλήλους. Αν ληφθεί υπόψη ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας είναι περίπου 11 εκατ. , τότε το ποσοστό είναι 6,98%. Στην Κύπρο αν πράγματι οι δ. υπάλληλοι είναι 52.500, τότε με πληθυσμό 750.000 το ποσοστό είναι 7%, δηλαδή το ίδιο με την Ελλάδα. Αν ο πληθυσμός της Κύπρου είναι 800.000 (αλήθεια ξέρουμε πόσος είναι?), τότε το ποσοστό είναι 6,56%. Η διαφορά με την Ελλάδα είναι ότι στην Κύπρο οι υπάλληλοι έχουν, νομίζω, πιο ψηλές αποδοχές. Άρα σύντομα θα αντιμετωπίσει και η Κύπρος πρόβλημα.

    Μου αρέσει!

  5. Ιανουαρίου 22, 2011 14:29

    Εξαιρετικά ενδιαφέρον και συμφωνώ απόλυτα. Όμως, ποιος αναλαμβάνει το πολιτικό κόστος να μπει σε αυτή τη διαδικασία για να διαπραγματευτεί κάποιες λύσεις με το ισχυρότερο συνδικάτο εργαζομένων του τόπου; Έρχονται βουλευτικές, μετά προεδρικές… Δεν βαριέσαι..!

    Μου αρέσει!

  6. Ιανουαρίου 25, 2011 22:39

    Don’t get me started on καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα και όλους τους τάχα μορφωμένους που τους συντηρούν, στέλνοντας τα παιδιά τους εκεί! Ειλικρινά, όποτε το θυμηθώ, με πκιάννει ο πέλλαρος, γιατί πέρασα από την εκπαίδευση και δεν θέλω να θυμάμαι συναδέλφους βοηθούς Α, που έκαναν αναφορές στα μαθήματα που έκαναν τα απογεύματα κ.ο.κ. Ακόμα και στα κρατικά κάποιοι. Γιατί να εργοδοτηθεί ο βοηθός διευθυντής στα κρατικά, όταν έχεις τόσους ανέργους;; Έλεος.
    Η ΠΑΥΣΔΥ σε όλα διαφωνεί, γιατί μέλη της δεν είναι μόνο οι της Α8 και οι χαμηλόμισθοι των Α1-Α7. Μέλη της είναι και οι Α13 και Α15, των οποίων επίσης τα προνόμια θίγονται. Γι΄αυτό προσωπικά είναι απαισιόδοξη για το ότι τα όποια μέτρα θα είναι δίκαια και κατ’ αναλογίαν.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: