Skip to content

Ο Πηθκιάς διεκδικεί (μην τον αδικείτε!)

Δεκέμβριος 21, 2014

Έχω γεννηθεί και διαμένω μια ανάσα μακριά από τον Πηθκιά. Άλλωστε, είμαι Στροβολιώτης, το λέει στον τίτλο.

Έχω γράψει πολλές φορές κείμενα που αφορούν τον «ποταμό»  της ευρύτερης Λευκωσίας, γιατί μου αρέσει αλλά και γιατί πιστεύω πως τον γνωρίζω αρκετά καλά. Δείτε αυτό: Πηθκιάς, 31 Μαΐου 2011.

Μόνος ή με τα μωρά τον έχω περπατήσει, ποδηλατήσει και κυρίως τρέξει πάρα πολλές φορές.  Το γραμμικό πάρκο που μπήκε στη ζωή μας εδώ και αρκετά χρόνια, αντιπροσωπεύει μια απόλυτη βελτίωση στην ποιότητα ζωής μας και πολλά μπράβο σε όσους το οραματίστηκαν. Άλλα τόσα μπράβο στους δήμους Λευκωσίας , Στροβόλου και λιγότερο Λακατάμιας για την συντήρηση που του κάνουν.

Αυτή τη στιγμή το γραμμικό πάρκο Πεδιαίου εκτείνεται από την καρδιά της Λευκωσίας, στην οδό Νεχρού δίπλα ακριβώς από το μεγάλο χωράφι όπου βρισκόταν το παλιό, κατεδαφισθέν, νοσοκομείο της πόλης,  μέχρι και την οδό Αγίου Γεωργίου στα σύνορα Λακατάμιας – Ανθούπολης.  Σύμφωνα με την Google  μιλάμε για μια απόσταση σχεδόν 10 χιλιομέτρων. Παλιά είχα ακούσει πως υπήρχαν σχέδια για να ανέβει το γραμμικό μέχρι το φράγμα Ταμασσού, νοτίως των Περάτων Ορεινής, ενώ θα ήθελα πάρα πολύ να ζήσω τη στιγμή όπου θα διασταύρωνε και την πράσινη γραμμή και θα έφτανε μέχρι και την Μια Μηλιά, πριν να απλώσει και να χαθεί ο ποταμός στην απεραντοσύνη της Μεσαορίας.

Λοιπόν, το γραμμικό κτίστηκε σταδιακά, και το κομμάτι που αρχίζει από την οδό Νεχρού ήταν το τελευταίο που παραδόθηκε. Τα τελευταία 250 περίπου μετρά δεν παραδόθηκαν ουσιαστικά ποτέ. Από την γέφυρα  Χείλωνος μέχρι την Νεχρού απλώς ισοπέδωσαν ένα κομμάτι της ήδη στενής κοίτης του ποταμού, και είπαν πως έκαναν μονοπάτι –δεν κατάλαβα ποτέ αυτή την προχειρότητα. Από την πρώτη στιγμή είχα πει πως αυτό ήταν κάτι που δε θα άντεχε στις πλημμύρες του Πηθκιά. Πλημμύρες που έρχονται σχετικά συχνά, ίσως κάθε 2-3 χρόνια. Δεν μιλάμε για κάτι που επηρεάζει την ευρύτερη πόλη, αλλά για κάτι που σίγουρα γεμίζει την κοίτη του ποταμού. Διαβάστε αυτό το κείμενο: «Κατήλθεν ορμητικός ο Πεδιαίος» που αφορά περίπτωση του 2005.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα σημεία του πάρκου που βρίσκονται όπου στενεύει η κοίτη, δεν υπάρχει περίπτωση να την γλυτώσουν, αφού γεμίζει  σε όλο της το πλάτος. Γι’ αυτό ίσως επιλέγηκε η λύση των υπερυψωμένων ξύλινων γεφυρών, όπως εκείνη που υπάρχει κάτω από τη γέφυρα πίσω από το προεδρικό, και πιο εκτεταμένα στην περιοχή των Αγίων Ομολογητών.

Όπως φαίνεται από τα σημάδια, οι πρόσφατες έντονες βροχές κατέβασαν πολύ νερό και υπερκάλυψαν τις γέφυρες αυτές. Στο σημείο μάλιστα που αναφέρω, στους Αγίους Ομολογητές, πρέπει να έγινε ζημιά και στα φωτάκια, αφού τη νύχτα που τρέχω επικρατεί το απόλυτο σκοτάδι και η όλη κατάσταση είναι πάρα πολύ spooky !

 

Κάπου εδώ:

Η γέφυρα.

Η γέφυρα.

 

Μετά την υποχώρηση των νερών όμως, η λοιπή κατάσταση είναι μια χαρά όσον αφορά τις γέφυρες, κάτι που όμως δεν συμβαίνει στα τελευταία 250 μέτρα που λέγαμε. Εκεί, προφανώς ο ποταμός διεκδίκησε το χώρο του, παρέσυρε το ερασιτεχνικό μονοπάτι και για μέρες  το τμήμα ήταν εντελώς κλειστό.

Σήμερα κατάφερα να φτάσω μέχρι το τέρμα, είδα τα σημάδια της πλημμύρας,, είδα και την προτεινόμενη θεραπεία.

Δεν είμαι πολιτικός μηχανικός, δεν είμαι ειδικός ποταμολόγος, αλλά θεωρώ πως η προτεινόμενη λύση, δε θα λύσει κανένα πρόβλημα.

"Λύση" τσιμέντου.

«Λύση» τσιμέντου.

Όπως βλέπετε, η λύση αφορά στήριξη των τοιχωμάτων  στο απώτερο άκρο, στην ανατολική πλευρά της κοίτης, ή αριστερά όπως βλέπετε στη φωτογραφία. Ταυτόχρονα, χτίζεται και  ένας  τοίχος πιο κοντά στη ροή του νερού, στα δεξιά.

Μπορώ να δω τη λογική πίσω από την  αντιστήριξη των τοιχωμάτων της κοίτης, αφού θα προστατεύει τα τοιχώματα από περαιτέρω φθορά και θα προλαβαίνει κατολισθήσεις, αλλά έχω σοβαρές ενστάσεις για τον τοίχο που πάνε να κτίσουν δίπλα από την συνήθη, ήπια ροή του ποταμού. Όσο ψηλά και να πάει ο τοίχος, η ροή την ώρα της πλημμύρας *δεν* θα χωρεί εκεί μέσα. Συνεπώς  είτε θα ξεχειλίσει πλημμυρίζοντας τις περιοχές δυτικά του ποταμού, ή θα υπερβεί τον τοίχο φτιάχνοντας μια δευτερεύουσα ροή που θα τρέχει μέσα στο ίδιο το μονοπάτι και θα καταστρέψει το όλο το έργο λόγω της δυναμικής της.

Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην κακή αισθητική της προτεινόμενης, όπως την αντιλαμβάνομαι τουλάχιστον, λύσης.

Πιο σωστή λύση θα ήταν η κατασκευή άλλης μιας υπερυψωμένης γέφυρας για εκείνα τα 250 μέτρα, που θα άφηνε άθικτη τη δυνατότητα του ποταμού να ρέει σε όλο το πλάτος της κοίτης του (θα είχαμε πρόβλημα χώρου – ύψους κάτω από την Χείλωνος), ή ίσως η κατασκευή μονοπατιού χωρίς τοίχο, στο επίπεδο που βρισκόταν το προσωρινό, με ισχυρά όμως θεμέλια που θα μπορούσαν να κρατήσουν σε περιπτώσεις πλημμύρας.

Φυσικά, στην περίπτωση αυτή, το γραμμικό θα πρέπει να κλείνει όταν υπάρχει πλημμύρα.

Σε κάθε περίπτωση από τις δυο πιο πάνω το βασικό πρόβλημα, η φυσιολογική δηλαδή ροή του Πηθκιά σε περίπτωση πλημμύρας, θα λυνόταν με τη λογική της μη επέμβασης. Η «διόρθωση» που επιχειρείται τώρα και η οποία στοχεύει στον περιορισμό αυτής της ροής, θα προσκρούσει νομοτελειακά στην μνήμη του ποταμού, πως ως γνωστό δεν ξεχνά ποτέ.

 

…………………………………………….

Υ.Γ. Χελώνα δε βρήκα ποτέ στον Πηθκιά, καραβίδα, ναι:

Στον Στρόβολο

Στον Στρόβολο

 

Advertisements
4 Σχόλια leave one →
  1. Δεκέμβριος 22, 2014 09:38

    Εξαιρετικό άρθρο, όπως και το προηγούμενο για τον Πηθκιά.Θα ηταν ενδιαφέρον σε κάποια στιγμή αν έχεις οποιεσδήποτε φωτογραφίες ή πληροφορίες να δούμε ένα άρθρο και για τις χελώνες του πηθκια (mauremys caspica).

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Δεκέμβριος 22, 2014 21:20

      Ευχαριστώ πολύ! Χελώνα δε βρήκα ποτέ στον Πηθκιά, καραβίδα, ναι. Ανέβασα φωτογραφία στο κυρίως κείμενο.

      Μου αρέσει!

  2. Αυγή permalink
    Σεπτεμβρίου 28, 2015 11:34

    Καλημέρα. Απορία. Σίγουρα αναφέρεται κάπου, αλλά δεν το βρήκα. ΓΙΑΤΙ το γεφυρούιν του Πηθκιά ακόμα και εν έτει 2015 είναι ακόμα «κάτσιμο»;; Εννοώ, το θυμάμαι πάντα έτσι χαμηλό, να κλείνει ο δρόμος από το νερό πιο συχνά παλιά, δεν μπορώ να καταλάβω λοιπόν γιατί δεν το ανύψωσαν ποτέ. Έχουμε απάντηση;

    Αυγή

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      Σεπτεμβρίου 28, 2015 16:11

      Δεν γνωρίζω. Υποθέτω πως «βολεύει» όπως είναι, αφού προβλήματα έχουμε μόνο 2-3 μέρες κάθε χρόνο και *αν* βρέξει. Το μόνο πρόβλημα που θα έλυνε μια γεφυρα είναι αυτό της ομαλής ροής του γραμμικού χωρίς την αναγκη συνάντησης με τα αυτοκίνητα 🙂

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: