Skip to content

Και όμως, κάτι δεν πάει καλά….

Ιουλίου 27, 2017

Μετά από ένα σημείο, το κριτήριο γίνεται απλώς συγκριτικό και όχι απόλυτο. Η «πτώση» του ΠτΔ μετά το Κραν Μοντανά , ή πιο σωστά *από* το Κραν Μοντανά και εδώ, παραμένει η πιο σημαντική παράμετρος που καθορίζει τα γεγονότα, τα οποία αναμφίβολα κινούνται προς άκρως αρνητική κατεύθυνση.

Ακόμα και έτσι όμως , πρέπει να διακρίνουμε και ό,τι μπορεί να είναι θετικό μέσα σε αυτή την άσχημη κατάσταση.

Η διαφάνεια είναι πάντα καλό πράγμα, αλλά η διαφάνεια, όχι η προπαγάνδα. Και παρά το γεγονός πως η δήλωση της πλευράς μας για δημοσιοποίηση των πρακτικών, αρχικά μου είχε φανεί θετική, αντιλήφθηκα πως «πρακτικά» εννοούσαμε τις σημειώσεις που κρατούσε ο δικός μας, Ανδρέας Μαυρογιάννης, δεν αφορούσε επίσημα αποδεκτά πρακτικά που κρατούσαν τα ΗΕ, άρα δεν θα λέγαμε κάτι διαφορετικό από αυτό που ήδη έβγαινε από τις δηλώσεις του ΠτΔ. Συνεπώς τυχόν δημοσιοποίηση τους, θα εξυπηρετούσε μόνο την συνέχιση της κόντρας με τον Άιντε. Κάτω από τις περιστάσεις λοιπόν η έκκληση Γκουτέρες για *μη* δημοσιοποίηση η οποία εισακούστηκε από τον ΠτΔ, κρίνεται ως θετική και εποικοδομητική εξέλιξη.

Επί της ουσίας, στη δήλωση του ΠτΔ περιλαμβάνεται και αυτό:

«2. Σε ερώτηση μου κατά πόσο η τελική τουρκική θέση στο δείπνο ήταν η μετονομασία της Συνθήκης Εγγύησης σε Συνθήκη Εφαρμογής καθώς επίσης μόνιμη παρουσία στο νησί με στρατιωτική βάση, ο κ. Άιντε μου απάντησε ότι είναι σωστή η αντίληψη μου, σημειώνοντας ότι οι Τούρκοι επιθυμούν να διατηρήσουν την παρουσία τους στο νησί για ευρύτερους γεωπολιτικούς λόγους.»

Αλλά και αυτό, που εννοιολογικά μου φαίνεται πως είναι αντιφατικό με το πιο πάνω:

«4. Στην αναφορά μου ότι ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών, κατά τη διάρκεια του δείπνου της 6ης Ιουλίου, εξέφρασε τη θέση ότι η Συνθήκη Εγγύησης και το δικαίωμα επέμβασης θα πρέπει να παραμείνουν για 15 χρόνια με ρήτρα επανεξέτασης, ο κ. Άιντε απάντησε ότι αυτό ισχύει και καταγράφεται και στα πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών.»

Αυτό το σημείο, από ό,τι αντιλαμβάνομαι, ήταν ο λόγος της κατάρρευσης της διαδικασίας.

Κάτι που εκ πρώτης όψεως μου φαίνεται τραγικό και παράλογο. Γιατί αν *δεν* είναι αυτό, είναι εκείνο: μόνιμη παραμονή 30-40 χιλιάδων κατοχικών (και όχι νόμιμων) τουρκικών στρατιωτών, εγγυήσεις επί του συνόλου της νήσου για πάντα και κυρίως *μη* συμφωνία, που αφήνει ανοικτή την πόρτα σε κάθε είδους παραλογισμό και αυθαιρεσία του Ερντογάν.

Γίνεται ακόμη πιο παράλογο και τραγικό αν σκεφτούμε ποιος είναι ο Νίκος Αναστασιάδης και τι είχε δεχτεί το 2004:

«3. The Treaty of Establishment, the Treaty of Guarantee, and the Treaty of
Alliance remain in force and shall apply mutatis mutandis to the new
state of affairs. Upon entry into force of this Agreement, Cyprus shall
sign a Treaty with Greece, Turkey and the United Kingdom on matters
related to the new state of affairs in Cyprus, along with additional
protocols to the Treaties of Establishment, Guarantee and Alliance.»

Στο σχέδιο Ανάν του 2004, η ανάλογη πρόνοια ήταν σαφώς χειρότερη ακόμα και από αυτή την Τουρκική θέση στο 4 πιο πάνω, η οποία θεωρώ πως ήταν δυνατόν να βελτιωνόταν αν αναβαθμιζόταν η διάσκεψη σε επίπεδο πρωθυπουργών – κάτι που δεν έγινε, κυρίως λόγω δικών μας αντιδράσεων.

Γιατί λοιπόν πρόεδρε, το 2004 δέχτηκες εκείνο, γιατί αφού κατάφερες σαφώς να το βελτιώσεις δεν προχώρησες;

Φυσικά, υπάρχει και μια άλλη παράμετρος. Το πλαίσιο Γκουτέρες που για το σημείο αυτό λέει:

«Στο θέμα της Ασφάλειας
– Πιστεύω ότι πρέπει να αρχίσουμε να αναγνωρίζουμε ότι χρειαζόμαστε ένα νέο καθεστώς ασφάλειας και όχι συνέχιση [του υφιστάμενου].
– Χρειάζεται να τερματίσουμε το Δικαίωμα Επέμβασης και της Συνθήκη Εγγυήσεων. Χρειάζεται να αντικατασταθούν με ένα νέο σύστημα διαβεβαιώσεων ώστε όλοι οι Κύπριοι να νοιώθουν ασφάλεια.
– Ένας νέας μηχανισμός εφαρμογής ο οποίος θα εμπλέκει και κάτι εκτός Κύπρου. Οι Εγγυήτριες δεν μπορούν να παρακολουθούν την εφαρμογή των υποχρεώσεών τους.
Για τα στρατεύματα
– Χρειαζόμαστε μείωση των στρατευμάτων από την πρώτη ημέρα και στη συνέχεια σταδιακή απομάκρυνσή στα πλαίσια ενός συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος μέχρι να φτάσουν στους αριθμούς της παλαιάς Συνθήκης Συμμαχίας.
– Υπάρχει ένα θέμα για το κατά πόσο θα πρέπει να υπάρξει ρήτρα επανεξέτασης ή οριστικής κατάληξης. Αυτό το θέμα και το χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να συζητηθεί στο ανώτατο επίπεδο.»

Μπορεί κάποιος να πει πως οι τουρκικές θέσεις ήταν εκτός του πλαισίου Γκουτέρες, μπορεί όμως και να πει πως ήταν. Και επίσης, μπορεί εύκολα να ισχυριστεί ή να προβλέψει κάποιος πως αν γινόταν η πρωθυπουργική αναβάθμιση στη διάσκεψη, θα υπήρχε χώρος για περαιτέρω συγκλίσεις και βελτιώσεις για το θέμα αυτό. Φυσικά, μπορεί και όχι.

Τελικά, αναβάθμιση δεν έγινε ποτέ. Δεν την επιθυμούσαμε.

Και δεν κατάλαβα ακόμη γιατί.

Σημειώσεις:

1.Ναι, τείνω να θεωρώ πιο ορθό το αφήγημα Άιντε για το τι έγινε στην Ελβετία. Θεωρώ όμως ταυτόχρονα αντιπαραγωγική τη στάση του, με τις συνεχείς δημόσιες δηλώσεις και τάση να επιβάλει από αέρος τις απόψεις του. Αυτά δεν γίνονται εδώ που είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε – γέλασε.

2. Ναι, ήταν θετική κάτω από τις περιστάσεις η χτεσινή κίνηση του ΠτΔ για μη δημοσιοποίηση «πρακτικών». Ήταν όμως απλώς ψυχροπολεμική η δήλωση Νίκου Χριστοδουλίδη για το θέμα των Μαρωνίτικων χωριών. Θυμίζω πως η κυβέρνηση ενθαρρύνει Ε/κς να πάνε στην Καρπασία και τους δίνει και μικρή οικονομική ενίσχυση, για τα Μαρωνίτικα ισχύουν άλλοι κανόνες;

Advertisements
No comments yet

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: