Μετάβαση στο περιεχόμενο

Οι Πράσινοι: βιώσιμη αλλαγή;

6 Απριλίου, 2011

 

Νοιώθω περίεργα όταν γράφω για τους Οικολόγους. Είχα βάλει το λιθαράκι μου στις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις της δεκαετίας του 80 και 90 οι οποίες ήταν η μαγιά του μετέπειτα κόμματος, και ήμουν από τα ιδρυτικά στελέχη του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών. «Το Πράσινο Κόμμα της Κύπρου» που χρησιμοποιείται σε παρένθεση ήταν δική μου ιδέα: μπορεί κάποιοι να διεκδικήσουν τον χώρο μας, και ας κατοχυρωθούμε λοιπόν,  είχα πει κάποτε, με τα κοντοπαντέλονα και τα απαραίτητα  μπίρκενστοκ σε μια πρώιμη σύσκεψη σε ένα ξενοδοχείο της Λεμεσού.

 

Οι λόγοι της αποχώρησης μου το 2004 κυρίως πολιτικοί: ήμουν νενέκος, συνειδητοποιημένος νενέκος, και οι Οικολόγοι της Κύπρου ήταν και είναι εθνικιστές, εξτρεμιστές, και σε πλήρη αντιδιαστολή με την πράσινη βίβλο της οικολογίας για πολιτικά θέματα. Και δεν συμπαθούσα και την υπερβολή, την κινδυνολογία και τον δογματισμό…

 

Θυμήθηκα τους παλιοσυντρόφους μου διαβάζοντας για τη νίκη των Γερμανών Πρασίνων στις εκλογές του κρατιδίου Baden-Württemberg. Στην πραγματικότητα δεν είναι νίκη. Πήραν τη δεύτερη θέση, πίσω από τους Χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ, και θα κυβερνήσουν πλειοψηφώντας μαζί και έχοντας ως ελάσσονες συνεταίρους τους Γερμανούς σοσιαλδημοκράτες.

 

Πολλά σχόλια έγιναν για το ζήτημα. Μου άρεσε πολύ εκείνο του Economist: “Power may change the Greens. That would be a good thing.”

Και μου άρεσε για δυο λόγους: ο ένας έχει να κάνει με το γεγονός πως ένα πράσινο κόμμα καταφέρνει να θεωρείται ως πιθανή αξιόπιστη επιλογή, ακόμα και από κύκλους που θεωρητικά στηρίζουν άλλες ιδεολογίες. Ο δεύτερος λόγος είναι ακόμη πιο σημαντικός: οι πρωτοπόροι Γερμανοί πράσινοι απέδειξαν και επί Γιόσκα Φίσερ, υπουργού εξωτερικών του Γκέρχαρντ Σρέντερ, πως είχαν τη δύναμη να εμπλακούν δυναμικά στη διεθνή πολιτική, αφήνοντας δυσαρεστημένους ντόπιους και παγκόσμιους συν – ιδεολόγους. Αυτό μπορεί να κάνει κακό στην ιδεολογία, αλλά κάνει καλό στην πρακτική και το ρεαλ – πολιτίκ. Γιατί όταν μπαίνεις στο γήπεδο, παίζεις με τους κανόνες του παιγνιδιού. Δεν χρησιμοποιείς τα χέρια σε παιγνίδι ποδοσφαίρου.

Ο Economist ισχυρίζεται πως οι ηγέτες των τοπικών πρασίνων στην Baden-Württemberg ανήκουν στην ρεαλιστική πλευρά του κόμματος, και πως θα έχουν κατά πάσα πιθανότητα δύσκολο έργο αν αναμετρηθούν με τους ιδεολόγους του κόμματος όταν θα έρθουν αντιμέτωποι με προβλήματα της καθημερινής διαχείρισης του καπιταλισμού.  Αυτό το αξιολογώ και πάλι ως θετικό. Νομίζω πως τον καιρό που ήμουν στους Κυπραίους Οικολόγους ανήκα και εγώ σε ανάλογη ομάδα, τόσο μικρή, που δεν χωρούσε εκεί μέσα.  Στους Κυπραίους Οικολόγους δεν υπήρχε ποτέ δυνατότητα έκφρασης της ρεαλιστικής γραμμής. Ένα κόμμα τυπικά πράσινο, αλλά στην πράξη βαθιά συντηρητικό και εθνικιστικό, δεν είχε πιθανότητα βελτίωσης. Και μετά από 15 χρόνια ζωής, είμαι σίγουρος πως έχει κατοχυρώσει το μέλλον του: αποτελεί μια λιγότερο ντροπιαστική επιλογή σε ακροδεξιούς που δεν θέλουν την ταμπέλα του ΕΥΡΩΚΟ, και συντηρητικούς που χρησιμοποιούν τα πράσινα ιδεώδη για να δυναμιτίζουν οποιαδήποτε προοδευτική αλλαγή.

Σε μια μεγάλη χώρα, με πολλά στελέχη, με ευρύτητα πνεύματος υπάρχουν οι επιλογές, και εύχομαι τα καλύτερα στους πράσινους της Baden-Württemberg. Η μεγαλύτερη τους επιτυχία θα είναι αν καταφέρουν να αρθολογήσουν την ιδεολογία τους και πείσουν τους Γερμανούς πως δεν αποτελούν απλά μια περιστασιακή επιλογή διαμαρτυρίας σε δύσκολους καιρούς. Μακάρι η επαφή με την εξουσία να τους φέρει πιο κοντά στην εξουσία.

Στο μεταξύ όσοι Κυπραίοι θεωρούν ακόμα ως επιλογή την Κυπριακή Πράσινη εξτρεμιστική επιλογή, μπορούν να ψηφίσουν και ένα νεοφανές αστέρι στην επαρχία Λευκωσίας, που αναπαράγει στη σελίδα του στο φατσοβιβλίο ούλτρα Χριστιανικά μπλοκς, ενώ έχει ως φόντο τον πλεον εθνικιστή πρόεδρο που είχαμε ποτέ!

Τελικά ακόμα και τα πράσινα κόμματα κρίνονται. Και επιβιώνουν όσα μπορούν να κάνουν τη βιώσιμη αλλαγή.

 

35 Σχόλια leave one →
  1. 6 Απριλίου, 2011 22:19

    Εξαιρετική η ανάλυσή σου Στροβολιώτη. Έχοντας ζήσει για πολλά χρόνια σε μια πόλη της Βάδης Βυρτεμβέργης την περίοδο της πρώτης δειλής έστω ανόδου των γερμανών Πρασίνων, αλλά και της διάσπασής τους σε Ρεάλος και Φούντις, (οπαδών της ρεάλ πολιτικ που αντιπροσώπευε κυρίως ο Φίσερ και του αριστεροαντιπαντοτισμού της Γιούττα Δίτφουρτ), διαπιστώνω πόσο δικαιωμένος θα αισθάνεται ο πρώτος.
    Οι επιλογές των Πρασίνων τότε ήταν να παραμείνουν ένα περιθωριακό κόμμα που θα εναντιώνεται στα πάντα χωρίς όμως να καταφέρνει να ασκεί επιρροή στο πολιτικό γίγνεσθαι, όπως δηλαδή το ήθελαν ορισμένα ακροαριστερά στελέχη που φόρεσαν ως προβιά την πράσινη ιδεολογία μια και η προηγηθείσα τους πολιτική δράση τα οδήγησε σε απομόνωση, ή να γίνει ένα κόμμα που θα διεκδικήσει την εξουσία με στόχο να πετύχει την εφαρμογή της πολιτικής του που στόχο έχει τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος.
    Η διαδικασία της διάσπασης ήταν πράγματι μακρά απ’ ό,τι θυμάμαι. Και δεν εξελίχτηκε ομαλά. Ωστόσο, δύο δεκαετίες μετά οι Ρεάλος μπορούν να αισθάνονται πως κατάφεραν κάτι σημαντικό: Μπόρεσαν να αποδείξουν πως η ενσωμάτωση της οικολογίας στην οικονομία όχι μόνο είναι δυνατή αλλά και αναπτυξιακή και προπαντός οικονομική.
    Δεν απέρριψαν την οικονομία της αγοράς, όπως οι Φούντις, αντίθετα, επεδίωξαν με τις προτάσεις τους όταν ήταν ακόμη στην αντιπολίτευση, να την προσαρμόσουν τη λειτουργία της στην προστασία του περιβάλλοντος. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως η Γερμανοί ως λαός είναι από τους λίγους που κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ήδη από την περασμένη δεκαετία. Κι αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι κατάφεραν να πείσουν όχι μόνο τους ψηφοφόρους τους για το περιβαλλοντικό κόστος της συνέχισης του τότε καθαρά λογιστικού-μονεταριστικού οικονομικού μοντέλου αλλά κυρίως τους πολιτικούς των αντιπάλων κομμάτων για το σχετικό πολιτικό και προπαντός οικονομικό κόστος της συνέχισης του παλαιότερου μοντέλου.
    Ενδεικτικά, στα μέσα της δεκαετίας του 80 ήδη, οι Πράσινοι όταν ήταν στην αντιπολίτευση σχεδόν παντού με εξαίρεση το κρατίδιο της Έσης, ζητούσαν την αύξηση των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα σε βαθμό που η βενζίνη να κόστιζε 5 μάρκα, ή 2,5 ευρώ σε σημερινά λεφτά.

    Τώρα σε ό,τι αφορά την τραγικότητα των Κυπρίων «οικολόγων» με τους οποίους επεδίωξα να συμπορευθώ πριν δέκα περίπου χρόνια, ομολογώ πως έμεινα από τις πρακτικές τους άναυδος πολύ νωρίς μάλιστα. Παρόμοιου τύπου ήταν ίσως κάποιες από τις εμπειρίες μου με το τι διαπίστωσες και συ. Ήταν π.χ. οι ‘συμμαχίες’ με τον Ματσάκη για τις κεραίες των Βρετανών, οι ενίοτε μαγγοτραμπουκισμοί, η εθνικιστική τους ρητορική, η μονόπλευρη αντίληψη του Κυπριακού κ.ά. που με έκαναν να τρομάξω και να αρχίσω να εξετάζω σοβαρά μήπως έπρεπε να αναζητήσω πολιτική πατρίδα αλλού.

    Τελικά, ‘το μόνο που μου σώζει, σαν εμμορφιά διαρκής, σαν άρωμα που επάνω στη σάρκα μου έχει μείνει’ είναι η ανάμνηση του ιδεαλισμού των τότε Πρασίνων στη Γερμανία και του πρακτικού τους πνεύματος που οδήγησε στην αλλαγή των πολιτικών ισορροπιών στη Βάδη Βυρτεμβέργη. Κι αυτός ο συνδυασμός με κάνει ακόμη πιο αισιόδοξος και για το μέλλον τους αλλά και για μερικά άλλα πράγματα, που δυστυχώς δεν βλέπω στην Κύπρο να ριζώνουν τόσο εύκολα…

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      7 Απριλίου, 2011 07:01

      Αντιπολιτευόμενε, πολύ ενδιαφέρουσες οι από πρώτο χέρι εμπειρίες σου.

      Περιττό να αναφέρω πως ειδικά με την τελευταία παράγραφο, συμφωνώ πανηγυρικά!

      Μου αρέσει!

  2. 6 Απριλίου, 2011 22:43

    Καλησπέρα πρώην συναγωνιστή – σύντροφε
    Κίνημα οικολόγων «εναλλακτικών» .Το εναλλακτικών ως προς τα άλλα συντηρητικά (από)κόμματα . 🙂

    Μου αρέσει!

  3. Ανώνυμος permalink
    6 Απριλίου, 2011 22:58

    πολύ καλά τα λές. Εθνικιστές και σούπερ-συντηριτικοί σε κοινωνικά ζητήματα. Απόδειξη τι δήλωσε στον πολίτη υποψήφιος βουλευτής τους.

    http://ekloges.politis-news.com/2011/hweb?-A=368&-V=candidates

    Πολύ λεπτό θέμα. Τείνω εναντίον του γάμου μεταξύ ομοφυλοφίλων διότι πιστεύω ότι η οποιαδήποτε αναμέτρηση με την φύση τελειώνει σε ήττα και οι παραφύσικες σχέσεις δεν έχουν καμία προοπτική.

    Αναμέτρηση με τη φύση???!!!

    Οι οικολόγοι της Κύπρου εν έχουν καμιά σχέση με τους πράσινους της Ευρώπης. Νομίζουν ότι οικολόγος εν τζείνος που πάει για σούβλα στον ακάμα με τους φίλους του.

    Μου αρέσει!

  4. 6 Απριλίου, 2011 23:04

    Είναι σούπερ-συντηριτικοί σε κοινωνικά θέματα.

    Ιδού τι δήλωσε στον πολίτη υποψήφιος βουλευτής τους.

    http://ekloges.politis-news.com/2011/hweb?-A=368&-V=candidates

    Πολύ λεπτό θέμα. Τείνω εναντίον του γάμου μεταξύ ομοφυλοφίλων διότι πιστεύω ότι η οποιαδήποτε αναμέτρηση με την φύση τελειώνει σε ήττα και οι παραφύσικες σχέσεις δεν έχουν καμία προοπτική

    Αναμέτρηση με τη φύση ???!!!

    Νομίζουν φαίνεται ότι οικολόγος εν τζείνος που πάει εκδρομή στον ακάμα με τους φίλους του.

    Μου αρέσει!

  5. 6 Απριλίου, 2011 23:36

    Ποτέ δεν πίστευα στην ανάμιξη των Οικολόγων στην Πολιτική. Μοιάζει με την ανάμιξη της Εκκλησίας στην Πολιτική, και η τελευταία ίσως να δικαιολογείται ως ένα σημείο στον γεωγραφικό μας χώρο.
    Θα προτιμούσα την Οικολογία να μην αναμιχτεί στην Πολιτική αλλά να ενταχθεί στα σχολεία μας από το νηπιαγωγείο, και να μετατραπεί σε συνείδηση στο μυαλό κάθε πολίτη. Να γίνει μέρος της νοοτροπίας μας, και όχι να μοιάζει με ξένο σώμα στη Νήσο, όπως ουσιαστικά είναι το συγκεκριμένο πάρτυ Οικολόγων, το οποίο δεν ξέρει ποιά ακριβώς είναι η πολιτική του.
    Στη Γερμανία, και συγκεκριμένα στο κρατίδιο της Βάδης Βυττεμβέργης, η 2η θέση που κέρδισαν οι Πράσινοι είναι μεγάλο γεγονός αλλά και αποτέλεσμα του Στουτγκάρδη 21 και των αποφάσεων της Κυβέρνησης για την Ατομική Ενέργεια στην προ Ιαπωνίας Εποχή όπως και του φόβου των πολιτών για την Καταστροφή στην Ιαπωνία. Αν χειριστούν σωστά την ευκαιρία που τους δίνει ο κόσμος, ίσως καταφέρουν να εδραιωθούν ως Πρωταγωνιστές της Γερμανικής Πολιτικής Σκηνής. Μακάρι!
    Αντίθετα με τα περδικούλια της Κύπρου, οι Πράσινοι στη Γερμανία είναι υπέρ των Μεταναστών, ενεργοί ακτιβιστές, και χαίρουν την εκτίμηση πολλών ακαδημαϊκών. Ένα πραγματικά εναλλακτικό κόμμα, παρά τον Γιόσκα Φίσερ. :)))))))))))))

    Μου αρέσει!

    • 7 Απριλίου, 2011 06:56

      Θαλασσαμωβ, το πρόβλημα σε αυτό που προτείνεις, την εισαγωγή της οικολογίας στη συνείδηση του κόσμου, είναι πως πρέπει κάποιος να το οραματιστεί, να το προτείνει και να τύχει αποδοχής προτού γίνει. Και εδώ είναι η πολιτική πρόκληση 😉

      Σε ό,τι αφορά την προσέγγισή τους στους μετανάστες έχεις πράγματι δίκιο. Η αντίληψη των Κυπρίων οικολόγων σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων περιορίζεται στο τρίπτυχο της «ελεύθερης διακίνησης, εγκατάστασης και κατοχής περιουσίας» των Ελληνοκυπρίων. Άρα βγάλε άκρη…
      Ακούγοντας την Παναγιώτου να μιλά έχω την εντύπωση πως ακούω μια κασέτα με τα ρεμιξ των μπεστ χιτς της Αντιγόνης Παπαδοπουλου… 😉

      Μου αρέσει!

      • 7 Απριλίου, 2011 16:20

        «…Ακούγοντας την Παναγιώτου να μιλά έχω την εντύπωση πως ακούω μια κασέτα με τα ρεμιξ των μπεστ χιτς της Αντιγόνης Παπαδοπουλου…»

        Αμάν!

        Τούτον δεν έπρεπε να μας το πεις έτσι απότομα !

        Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      7 Απριλίου, 2011 07:10

      Θαλασσαμώβ, εδώ θα διαφωνήσουμε. Από τη στιγμή που ένας χώρος διεκδικεί την ψήφο μας, τότε μοιραία θα ασχοληθεί και με τα ζητήματα που καθορίζεις ως «πολιτική». Αυτή ήταν η θέση μου διαχρονικά, και μάλιστα όταν ήμουν στέλεχος στους Οικολόγους της Κύπρου, υποστήριζα την εμπλοκή τους (μας) σε πολιτικά ζητήματα. Είναι ένα θέμα αν πρέπει να υπάρξει εμπλοκή, και άλλο αν δεν σου αρέσει ο *τρόπος* της εμπλοκής…

      Δεν ήμουν φανατικός οπαδός του πολλές φορές αλλοπρόσαλλου Φίσερ, ενώ σε πολλές αποφάσεις του βρέθηκα να διαφωνώ. Η ρεαλιστική του όμως στάση σε πολλά θέματα, περιλαμβανομένου του Κυπριακού, δεν μπορούσε παρά να μου κεντρίσει το ενδιαφέρον.

      Μου αρέσει!

  6. 6 Απριλίου, 2011 23:40

    Πάντως, αν τα καταφέρουν στην τοπική κυβέρνηση, ίσως κάποια στιγμή, αντικαταστήσουν και τη Μέρκελ στην καγκελαρία. Μετά από μια τέτοια πολιτική ανατροπή, όλα είναι πιθανά. 🙂

    Στα σοβαρά, τώρα. Αναμφισβήτητα, υπάρχει μια αξιόλογη προϊστορία του γερμανικού οικολογικού κινήματος, όμως στις πρόσφατες εκλογές έπαιξαν μεγάλο ρόλο επίσης, οι γιγαντιώδεις διαδηλώσεις εναντίον της υπόγειας μετεγκατάστασης του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της Στουτγάρδης, όπως και η εκρήξεις στον πυρηνικό σταθμό της Φουκουσίμα.

    Μου αρέσει!

    • 7 Απριλίου, 2011 06:49

      Λεμέσια, το αξιοπερίεργο δεν είναι πως απλώς ανέλαβαν την πρωθυπουργία σε κάποιο κρατίδιο αλλά σε ένα από τα πιο συντηρητικά κρατίδια της Γερμανίας, όπου για παράδειγμα οι σοσιαλδημοκράτες ποτέ δεν κατάφεραν να εκτοπίσουν τους χριστιανοδημοκράτες από την εξουσία. Το ότι το κατάφεραν αυτό οι πράσινοι, τους δίνει ακόμη μια ευκαιρία να καταρρίψουν κάτι που πολλοί θεωρούν ακόμα μύθο ή ακόμη και ταμπού για να το ονειρεύονται 😉

      Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      7 Απριλίου, 2011 07:13

      Σωστά, αλλά απ’ ότι καταλαβαίνω, η υπόθεση του σταθμού θα πάει σε δημοψήφισμα. Αν εγκριθεί θα πρέπει να το σεβαστούν οι πράσινοι, ερχόμενοι σε αντιπαράθεση με τους «σκληρούς» τους, αν όχι θα πληρώσουν αποζημιώσεις.

      Δίκοπο μαχαίρι μάλλον…

      Μου αρέσει!

  7. 6 Απριλίου, 2011 23:42

    Θάλασσα μου μωβ,
    γράφαμε ταυτόχρονα.
    🙂

    Μου αρέσει!

  8. κυπραιος αντιφασιστας permalink
    7 Απριλίου, 2011 00:33

    να ακομα ενας επιχορηγημενος με τα δολλαρια.ο στροβολιωτης.γελαω ρε αμερικανακια που λετε οτι ο περδικης ειαι εθνικιστης.μηπως τζαι ο προδοφκιας εν εθνικιστης αλλα τουρκος εθνικιστης?ναι ρε ειμαστε εθνικιστες τζε αγαπουμε την πατριδα μας.εν την πουλουμε στην τουρκια για να πλουτισουν καποιοι ουτε για να θωρω τον φονια του συγγενη μου η τον βιαστη της γιαγιας μου.ουτε λεω τον εχθρο μου αδελφο μου.μισειτε καθε τι ελληνικο γιατι ειστε κομμουνος.για αυτο εφυες που τους οικολογους.εσεις οι τουρκοφρονες του ακελ διατε τζε γενεκα σας να την γαμησουν οι μεμετηδες φτανει να ζειτε αρμονικα με τον εισβολεα

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      7 Απριλίου, 2011 07:18

      Αγαπητέ μου, ξεφεύγεις, και θα σου βάλω τιμωρία! Τι είναι αυτές οι εκφράσεις;

      Απ’ όσα έχεις διαβάσει στο ιστολόγιό μου κατάλαβες πως είμαι κόμμουνος;

      Συγχαρητήρια για την αντίληψή σου!

      Να ξέρεις όμως πως οι πραγματικοί κόμμουνοι δεν συμπαθούν τους αμερικάνους, και έτσι σου υποβάλλω ευγενικά πως δεν γίνεται να τα παίρνω από τους αμερικάνους, και να είμαι και κόμμουνος ταυτόχρονα

      Εδώ που τα λέμε, είναι ήδη 7 του μήνα και δεν έλαβα ακόμα το έμβασμα.

      Χμμμμ…..

      Μου αρέσει!

  9. 7 Απριλίου, 2011 09:47

    Οι «πράσινοι» παραείναι ευρύς σαν ορισμός, εξού και στέκουν οι παραπάνω ενστάσεις. Όταν έκανα την διπλωματική μου στους τρόπους επικοινωνίας της Greenpeace πριν δυο δεκαετίες η πρώτη μου παρατήρηση ήταν ότι δεν υπάρχει ΜΙΑ μόνο Greenpeace! Τέτοια κινήματα διασπώνται διαρκώς ανάμεσα σε όσους θέλουν επανάσταση άμεσα και όσους θέλουν να λειτουργούν πιο κοντά στην κυβέρνηση ή το status quo με μικρότερες σταδιακές αλλαγές. (πχ WWF στο παράδειγμά μου.)

    Δυστυχώς επειδή συνήθως βράζει το αίμα όσων συμμετέχουν (πιο νέοι συχνά) αυτές οι διαφορές τονίζονται και γίνονται διαρκώς διασπάσεις αντιπαραγωγικές. Χάνονται και τα χρήσιμα της υπόθεσης.

    Είναι πολύ εύκολο να πεις τον έναν «πουλημένο» ή τον άλλο «επαναστάτη χωρίς αιτία» (όταν πχ αλυσοδένεται σε ένα κτίριο!) και έτσι χάνουμε την ουσία της πολιτικής. Δηλαδή όχι τις θεωρίες αλλά τις απλές καθημερινές αποφάσεις. Πρέπει ή όχι να γίνει πολιτική της χώρας να έχουν τα δημόσια κτίρια «οικολογικές» λάμπες φωτισμού; Ποια πρέπει να είναι η στάση μας στην πυρηνική ενέργεια; (Πιο εκτενής σχετική ανάλυσή μου εδώ http://bit.ly/dU9Z2x )κλπ κλπ.

    Αν επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες άμεσες αποφάσεις, βρίσκουμε ότι δεν διαφωνούμε τόσο πολύ, ότι χρώμα και αν έχουμε βαφτίσει ο ένας τον άλλον…

    Μου αρέσει!

    • 7 Απριλίου, 2011 13:39

      Αλέξανδρε, ακόμη από τη στιγμή που δύο άνθρωποι διαπιστώσουν την ύπαρξη ενός προβλήματος, υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί. Πρέπει να υπάρξει συμφωνία και στην ανάλυση των αιτιών και συμπτωμάτων ώστε να μπορεί να αποφασιστεί η θεραπεία που θα πρέπει να ακολουθηθεί. Το φαντάζομαι κάπως δύσκολο π.χ. να συμφωνίσει ένας πράσινος που απορρίπτει την οικονομία της αγοράς με ένα άλλο πράσινο που αποδέχεται την γενικότερη οικονομική θεωρία.
      Όμως τη λύση θα την προσφέρει αυτό που θα υλοποιηθεί επί του πρακτέου και όχι στη θεωρία…

      Μου αρέσει!

  10. 7 Απριλίου, 2011 17:34

    Μου αρέσει!

  11. 7 Απριλίου, 2011 17:58

    Sτην Ελβετία που οι κυβερνήσεις είναι συλλογικές τζιαι όχι μονοκομματικές, οι πράσινοι κυβερνούμεν εδώ τζιαι χρόνια παρόλον που το κόμμαν κινείται γύρω στο 8-10%. Στο καντόνιο μου είχαμεν παλιά τον πιο δημοφιλή υπουργό πολεοδομίας τζιαι δημοσίων υποδομών, ο οποίος άλλαξεν πραγματικά τον χάρτη του καντονίου. Το ίδιο τζιαι στην Γενεύη όπου τα μέσα δημοσίων μεταφορών εδιπλάσαν την κίνησην τους σε μιαν μόνον θητείαν πράσινου υπουργού συγκοινωνιών. Στες τοπικές εκλογές της περασμένης εβδομάδας οι πρασινη-ροζ-κόκκινη συμμαχία ελέγχει την δημαρχεία στες κύριες πόλεις του καντονίου. Ο Δήμαρχος της Λωζάννης είναι πράσινος εδώ και 10 χρόνια τζιαι θα είναι άλλα 5.

    Το νέο φρούτο που έφκηκε τωρά είναι οι δεξιοί πράσινοι με το κόμμα των φιλελεύθερων πράσινων. Έχουν θέσεις στα οικονομικά θέματα τις πλέον αντιδραστικές τζιαι προκλητικές προς τους εργαζόμενους τζιαι προς το κράτος. Έχουμεν δηλαδή το ίδιον φαινόμενον που συμβάίννει στην Κύπρο, αλλά αντί η αντίδραση να φκαίννει στο εθνικό θέμα φκαίννει με την οικονομία. Στες τελευταίες εκλογές στην Ζυρίχη οι αριστεροί οικολόγοι επιάσαν λλίον πάνω που 10% τζιαι εφκάλαν υπουργό, οι δεξιοί επρωτομπήκαν στην πολιτική με κάπου επίσης 10%. Σύνολον 20%, αλλά τα δύο κόμματα χωνεύκουνται όσο το Ακέλ με το Δησύ. Στην γαλλοελβετία είναι κυρίως αριστερούς οικολόγους που έχει. Οι δεξιοί είναι ακόμα στα πρώτα τους. Φυσικά οι πρόσφατες επιτυχίες των πρασίνων ίσως είναι προσκαιρες λόγω Φουκουσίμα. Στην Ελβετία έχουμεν τζιαι πολλήν πυρινικόν (ο λαός επέβαλεν μορατόριο 10 χρόνων με δημοψήφισμαν το οποίον λήγει σε ένα χρόνο)

    Στην Κύπρο τι να πεις τωρά; Οι οικολόγοι του Περδίκη τζιαι της Παναγιώτου εν για το οικολογικόν κίνημα αυτόν που είναι οι σοσιαλιστές του Λυσσαρίδη τζιαι του Ομήρου για τους σοσιαλιστικόν κίνημα. Ενόσω δεν υπάρχουν εναλλακτικές πολιτικές μέσα στους δύο αυτούς χώρους οι μόνες επιλογές για τους αριστερούς εν το Ακέλ τζιαι για τους δεξιούς ο Δησύ. Όπως δηλαδή το ανάλυσες σε μιαν παλιάν σου ανάρτηση.

    Μου αρέσει!

    • 8 Απριλίου, 2011 05:48

      Aceras Anthropophorum, έχω ένα μικρό πρόβλημα να αποδεχτώ το κατά πόσον μπορεί να λεχθεί ανεπιφύλακτα πως το ΑΚΕΛ απότελεί αριστερή επιλογή και ο ΔΗΣΥ δεξιά. Για πολλούς παραδοσιακούς ψηφοφόρους ναι, αυτό ισχύει. Αλλά αν εξετάσουμε την ιστορική σημασία της έννοιας ‘δεξιός και αριστερός’, ίσως διαπιστώσουμε πως η πηγή της αντίδρασης να βρίσκεται εκεί που δεν την υποθέτουμε…

      Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      8 Απριλίου, 2011 07:21

      Aceras,

      Ναι, όσο το σκέφτομαι ξανά, η μόνη εφικτή λύση είναι η ενίσχυση ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ. Δεν είναι χωρίς προβλήματα τούτη η επιλογή, ούτε είναι «άγια» τούτα τα κόμματα, αλλά τουλάχιστον ίσως να γλυτώσουμεν την εξάρτησην που τα βαρίθκια του δήθεν κέντρου.

      Και αντιπολιτευόμενε, δεν εχει σημασία η τυπική πολιτική θέση των δυο μεγάλων. Σημασία έχει η δεδομένη θέση που έχουν στο συνεχές παιγνίδι εξουσίας που παρακολουθούμε…

      Μου αρέσει!

  12. 7 Απριλίου, 2011 18:00

    Α ναι! Είναι τζιαι το λευκό. Να μεν αφήκουμεν τον Αγρινό ορφανό 🙂 🙂 🙂

    Μου αρέσει!

  13. 7 Απριλίου, 2011 18:15

    Η παραλία, το ταξιδάκι στο εξωτερικό, ο πήδουκλος μέχρι αργά το απόγευμα…

    Μην αυτοπεριοριζόμεθα.

    Μου αρέσει!

    • μαρια permalink
      7 Απριλίου, 2011 22:57

      Εσιει κανένας τα άρθρα που έγραφε παλιά η Ιωάννα στην ‘Ενωση» ?

      Μου αρέσει!

  14. Andreas permalink
    8 Απριλίου, 2011 05:11

    Αρεσκει μου που λαλεις τους αλλους εξτρεμιστες ενω εσύ ο ιδιος ψηφίζεις τον πυρήνα τους.(τα παρακλάθκια επροεκυψαν μετεπειτα).
    Εγω απογοητευτηκα που τον περδικη οπου αντι που τους 11 λογους του ο ενας ναν για θεματα εκτος οικολογιας και οι 10 για οικολογια τζιαι επιμορφωση του κοινου, πραττει ακριβως το αντιθετο.
    Κατα τα αλλα ενας καθρεφτης ομπρος μας εν τζιαι βλαφτει.

    Μου αρέσει!

    • 8 Απριλίου, 2011 05:59

      Ανδρέα, αν ο Περδίκης ήταν καθαρά οικολογος, τους πύρινους του λόγους θα τους αφιέρωνε στο θέμα αυτό. Αντί τούτου, αυτός και το κίνημά του, ενώ παίρνουν μεν σαφή θέση σε θέματα οικολογίας, δίνουν αδικαιολόγητα μεγάλη βαρύτητα στο εθνικό. Κάνουν τις πολιτικές επιλογές τους με αυτόν τον γνώμονα. Αν προσέξεις, ο Περίκης και η Παναγιώτου, όταν μιλά για το Κυπριακό εμφανίζονται ως εθνάρχες.
      Ανεξάρτητα με το αν συμφωνώ ή διαφωνώ με τις απόψεις τους στο εθνικό (για να σου ικανοποιήσω την περιέργεια διαφωνώ και μάλιστα ριζικά), η σημασία που αποδίδουν στο εθνικό είναι τέτοια που επισκιάζει κάθε άλλη θέση τους στην οικολογία και αυτό, σε συνδυασμό με την ουσία των θέσεών τους στο Κυπριακό, δικαιολογεί το να τους χαρακτηρίζουμε ακραίους.

      Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      8 Απριλίου, 2011 07:25

      Ποιόν πυρήνα ρε Αντρέα;

      Μου αρέσει!

  15. Andreas permalink
    8 Απριλίου, 2011 10:35

    A, εν ευκολο.
    Τον φαισιστα τον αναστασιαδη και ολο το συνονθυλευμα αντιφασης που τον ακολουθει.
    Και για να μεν πεις οτι στηρίζεις (ή εστήριξες )τους εξτρεμιστες «ερμήνευσες » οτι για μια δεκαετια(!!!) επροωθουσε κλιμα επανενωσης.

    Ο Θεος πιον…

    Μου αρέσει!

  16. Andreas permalink
    8 Απριλίου, 2011 10:38

    @ αντιπολιτευομενος

    Νομιζω συμφωνουμε μεχρι κεραιας.
    Επιβεβαιωσες τουτα που ειπα.Γι αυτο με λυπει τουτη η παραταξη.
    Με το κινημα κοινωνικης οικολογιας εν ηξερω ηντα που παιζει.
    Οτι και να γινει παντως εγω εν επια να γραφτω σε καταλογους οποταν ψηφος γιοκ.
    Ας λαονουντε ουλλοι τους.

    Μου αρέσει!

  17. Toxotis permalink
    8 Απριλίου, 2011 10:40

    Καλέ μου φίλε… εμένα μου πήρε μερικά χρόνια να ξαπολύσω πλήρως την ΕΔΕΚ. Εσύ νομίζω ότι θα χρειαστείς λίγο παραπάνω για να απαλλαγείς από τις «ενοχές» σου, καθότι υπήρξες ιδρυτικό μέλος αυτού του συνονθυλεύματος. Είμαι σίγουρος ότι αν οι φίλοι σου εξακολουθήσουμε να αγκαλιάζουμε με αγάπη θα γιάνεις. Να γίνεις περδίκηόμ ως δύσκολο το βλέπω καθότι είσαι και ευαίσθητος

    Μου αρέσει!

  18. 8 Απριλίου, 2011 21:06

    Ουσιαστικά, Στροβολιώτη, οι έννοιες για σένα αποτελούν συνθήματα αιωρούμενα ανάμεσα στο μυαλό σου και τον υπολογιστή σου.
    Κατ’αρχήν το «συνειδητοποιημένος» νενέκος είναι εντελώς λανθασμένο. Αν είσαι νενέκος τότε παύεις να είσαι συνειδητοποιημένος αλλά είσαι ακόμα ένα πιόνι της παγκοσμιοποίησης και του αντιλαϊκού αφελληνισμού του νησιού. Επιπλέον, καλό θα ήταν να μαθαίνεις ορθογραφία γιατί το «νενέκος» κατά τον 18ο-19ο αιώνα σήμαινε ΠΡΟΔΟΤΗΣ. Αν εσύ είσαι συνειδητοποιημένος ΝΑΙνέκος τότε εντάξει. Για μένα το ίδιο κάνει. Επίσης αν θεωρείς ότι το ναι στο σχέδιο αναν θα σήμαινε πράσινη ανάπτυξη τότε λανθάνεσαι, γιατί πολύ απλά οι μεγάλες δυνάμεις, ο καπιταλισμός θέλει μια διχοτομημένη (και καλά διζωνικά δικοινοτικά ομόσπονδη) Κύπρο για να εισχωρήσει, να ελέγξει πλήρως και νόμιμα το κεφάλαιο και να αναπτύξει καπιταλιστικά το πλέον ενωμένο «ανεξάρτητο» νησί… Τέλος πάντων, ελπίζω να κατανοήσεις κάποτε….κάτι.
    Ακόμα, αν είναι δυνατόν να θεωρείς τους Οικολόγους εθνικιστές και εξτρεμιστές ακροδεξιούς. Αν μπορείς να το αποδείξεις καλώς. Αν όχι, θα είσαι ένας ακόμα που θεωρούν και την ΕΟΚΑ ας πούμε εθνικιστική και εξτρεμιστική. (και τον Γκεβάρα, και τον Χο τσι Μινχ και τον Μαντέλα και τον Μάρτιν Λούθερ Κίνκγ και τον Μπολιβάρ)… Δηλαδή αν έφυγες απ’ τους οικολόγους επειδή η καθυστέρησή σου και η συνειδητοποιημένη προδοσία σου υπερκάλυπτε την οικολογική σου συνείδηση, καλώς. Αν έφυγες επειδή τους θεωρούσες εθνικιστές, ψάξτο λίγο καλύτερα. Άλλοι προωθούσαν τον τούρκικο ιμπεριαλισμό και εθνικισμό το 2004 με τις πλατφόρμες του ΝΑΙ…Ε;;
    Τέλος πάντων αν θεωρείς επίσης πως η άνοδος των Πρασίνων στη Γερμανία θα είναι καλό για να διδαχτούν την εξουσία, όπως υποστηρίζεις, τότε πάσχεις από πλήρη άνοια. Η εξουσία απέδειξε ότι ουδέποτε βοήθησε την πράσινη ανάπτυξη και οι Γερμανοί αποδεικνύουν ακόμα ότι το μόνο που τους νοιάζει να προωθήσουν είναι τον καπιταλισμό της καταστροφής.
    Ούτως ή άλλως αν δεν μπορούσες να εκφραστείς ελεύθερα στους Οικολόγους τότε εσύ έχεις το πρόβλημα. Δεν νομίζω να στεκόσασταν και σε τριάδες ψέλνοντας το «Deutchland Uber Alles»…

    υ.γ. Ξεκαθάρισε πρώτα τις έννοιες στο μυαλό σου και μετά να γράφεις για συνειδητοποιημένο νενεκισμό… Άκου ρε. Ακόμα λίγο θα μας πεις αυτό που είπε κι ο ηγέτης σου, ο Ανανστασιάδης, όταν μίλησε για τον αγώνα του 2004. Έλεος ρε. Εν να μας ποφκάλετε.

    Μου αρέσει!

    • strovoliotis permalink*
      8 Απριλίου, 2011 23:13

      Ούφφου αντιστασιακέ…

      Υπάρχουν έννοιες (στις οποίες πιστεύω) και συνθήματα ( τα οποία προφανώς υιοθετείς).

      Ναι, αν δεν ήσουν τόσο τεμπέλης, θα έψαχνες παλιότερα μου κείμενα και θα διάβαζες πως χρησιμοποιούσα και τις δυο περιγραφές: Νενέκος, και ναιναίκος, και οι δυο σε ένδειξη τιμής στον Μεγάλο Μακαρίτη που λάμπρυνε την πολιτική ιστορία του τόπου μας.

      Επί της ουσίας, «Νενέκος» είναι έννοια του 19ου αιώνα, και όχι του προηγούμενου, ή του μεθεπόμενου, και καλά κάνεις να ψάξεις λίγο την ιστορία σου.

      Ο καπιταλισμός; Λοιπόν, άκου: ο καπιταλισμός *θέλει* λύση. Τόσο απλά. Αξιοποίηση των εμπλεκομένων συμφερόντων που λέει και ο Λυσσαρίδης.

      Καταλαβαίνεις γιατί τουλάχιστον; Τι σπουδάζεις;

      «Ακόμα, αν είναι δυνατόν να θεωρείς τους Οικολόγους εθνικιστές και εξτρεμιστές ακροδεξιούς. Αν μπορείς να το αποδείξεις καλώς. Αν όχι, θα είσαι ένας ακόμα που θεωρούν και την ΕΟΚΑ ας πούμε εθνικιστική και εξτρεμιστική. (και τον Γκεβάρα, και τον Χο τσι Μινχ και τον Μαντέλα και τον Μάρτιν Λούθερ Κίνκγ και τον Μπολιβάρ)… Δηλαδή αν έφυγες απ’ τους οικολόγους επειδή η καθυστέρησή σου και η συνειδητοποιημένη προδοσία σου υπερκάλυπτε την οικολογική σου συνείδηση, καλώς. Αν έφυγες επειδή τους θεωρούσες εθνικιστές, ψάξτο λίγο καλύτερα. Άλλοι προωθούσαν τον τούρκικο ιμπεριαλισμό και εθνικισμό το 2004 με τις πλατφόρμες του ΝΑΙ…Ε;;

      Τέλος πάντων αν θεωρείς επίσης πως η άνοδος των Πρασίνων στη Γερμανία θα είναι καλό για να διδαχτούν την εξουσία, όπως υποστηρίζεις, τότε πάσχεις από πλήρη άνοια. Η εξουσία απέδειξε ότι ουδέποτε βοήθησε την πράσινη ανάπτυξη και οι Γερμανοί αποδεικνύουν ακόμα ότι το μόνο που τους νοιάζει να προωθήσουν είναι τον καπιταλισμό της καταστροφής.
      Ούτως ή άλλως αν δεν μπορούσες να εκφραστείς ελεύθερα στους Οικολόγους τότε εσύ έχεις το πρόβλημα. Δεν νομίζω να στεκόσασταν και σε τριάδες ψέλνοντας το “Deutchland Uber Alles”…
      υ.γ. Ξεκαθάρισε πρώτα τις έννοιες στο μυαλό σου και μετά να γράφεις για συνειδητοποιημένο νενεκισμό… Άκου ρε. Ακόμα λίγο θα μας πεις αυτό που είπε κι ο ηγέτης σου, ο Ανανστασιάδης, όταν μίλησε για τον αγώνα του 2004. Έλεος ρε. Εν να μας ποφκάλετε.»

      Ππεεεε! Είχα μια άσχημη βδομάδα, άστο εδώ!

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.