Εκείνο, το επιθυμητό 5%
Τον καιρό που ήμουν νέος, ρομαντικός και ιδεαλιστής, έβλεπα την εφαρμογή της απλής αναλογικής ως ένα απαραίτητο βήμα για το προχώρημα της δημοκρατίας. Θεωρούσα πρωταρχικής σημασίας τη δυνατότητα μικρών ομάδων ανθρώπων να εμφανίζονται στην πολιτική σκηνή του τόπου και να έχουν μια ευκαιρία συμμετοχής και προσφοράς στα κοινά.
Τότε ανήκα στους Οικολόγους. Και νομίζω η πορεία αυτού του προσωπικού όπως εξελίχθηκε κόμματος του Γιώργου Περδίκη, είναι ένας καλός λόγος να αναθεωρήσει κάποιος την πίστη του στην απλή αναλογική. Δεν είναι η διαφωνία μου με τις πολιτικές θέσεις των Οικολόγων που με οδηγεί σε αυτή τη στάση. Δεν είναι καν το γεγονός που επικρίνουν πολλοί, πως δηλαδή οι οικολόγοι ασχολούνται πρακτικά με τα πάντα και μόνο λίγο με την Οικολογία όταν έχει κανένα «ζουμερό» θέμα. Όταν βρίσκεσαι σε ένα κοινοβούλιο όπου συζητούνται όλα, τότε πρέπει να έχεις άποψη για όλα. Στη Γερμανία είχαν πράσινο υπουργό εξωτερικών – δε μιλούσε μόνο για Οικολογία…
Ντε φάκτο βεβαίως, οι Οικολόγοι και σχεδόν όλα τα άλλα κόμματα που επωφελήθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια από την επιλογή της απλής αναλογικής αξιοποίησαν την ακατανόητη σημασία που τους δίνει το πολιτικό αλλά και το δημοσιογραφικό πλαίσιο για να προβάλουν εύκολες, βολικές, εύπεπτες μαξιμαλιστικές θέσεις στο Κυπριακό, με πιο απλά λόγια: λαϊκισμός ικανός να ελκύσει τις λίγες χιλιάδες ακραίων ή αφελών ψηφοφόρων που απαιτούνται. Άρα, το μικρό μέτρο, ενθαρρύνει τους ακραίους. Τους λαϊκιστές και τους περιθωριακούς.
Είναι αυτό αρκετά σημαντικός λόγος για να εισηγηθεί κάποιος την αλλαγή του εκλογικού νόμου;
Μέχρι εδώ θα απαντούσα, ναι μεν, αλλά…
Γιατί το πρόβλημα ξεκινά από κάποιες άλλες αφετηρίες: είναι κατ’ αρχάς το θέμα της πρακτικής σημασίας των μονοεδρικών κομμάτων. Σε μια βουλή με 56 πλάσματα, αντιλαμβάνεστε πως η μια ψήφος είναι δυνατόν να αποκτήσει σημασία πολλαπλάσια της εμβέλειας του κόμματος που εκπροσωπεί και αυτό δεν είναι ιδιαίτερα θεμιτό για τη δημοκρατία αφού λειτουργεί σε βάρος των μεγάλων και πολλών. Πολλοί αντιμετωπίζουν το θέμα αυτό στη βάση του είδους του πολιτικού συστήματος που έχουμε, την προεδρευόμενη δημοκρατία δηλαδή, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ντε φάκτο και χωρίς κοινοβουλευτική πλειοψηφία, αυτό που λένε στην Ελλάδα «δεδηλωμένη».
Ξεχνούν όμως, πως το σύστημα μας λειτουργεί …λειψά, από το 1964, χωρίς τη συμμετοχή των τουρκοκυπρίων, πρακτικά χωρίς το αντίβαρο που προέβλεπε το σύνταγμα τόσο στο επίπεδο της εκτελεστικής εξουσίας, όσο και στο κοινοβούλιο.
Με αυτή την υπενθύμιση, η βουλή ντε φάκτο αναβαθμίζεται και ναι, είναι επιθυμητή η κατά το δυνατό ορθότερη της λειτουργία χωρίς τον κίνδυνο η μια μεμονωμένη ψήφος να μπορεί να καθορίζει τις τύχες της χώρας, μάλιστα με κριτήρια λαϊκιστικά και αλλότρια.
Το πρόβλημα έχει και μια άλλη πτυχή: η εκλογή στη βουλή προσφέρει μια ευκαιρία προβολής, στα κρατικά τουλάχιστον ραδιοτηλεοπτικά μέσα, περίπου ισότιμη. Υπάρχει υποχρέωση προβολής των θέσεων *όλων* των κομμάτων , ανεξαρτήτως αν στην πράξη υπάρχουν μόνο δυο απόψεις, ανεξαρτήτως αν υπάρχει ή δεν υπάρχει «είδηση». Στο Κυπριακό ας πούμε, υπάρχει η άποψη του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ που επιθυμούν λύση και η άποψη του ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΕΥΡΩΚΟ, ΣΥΜΠΟΛ, Οικολόγοι που *δεν* θέλουν. ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ εκπροσωπούν σχεδόν 70% των ψηφοφόρων και όμως η άποψη τους αποτελεί μόνο τα 2/7 εκείνων που ακούει ο ακροατής.
Όπου και να πάει το εκλογικό μέτρο, αυτός ο παραλογισμός πρέπει να σταματήσει: ο δημοσιογράφος πρέπει να κρίνει και να μεταδίδει τις διαφορετικές απόψεις και ειδήσεις, όχι να μετατρέπεται σε κούριερ μιας απηρχαιωμένης ισοπεδωτικής λογικής.
Και φυσικά, το πρόβλημα *δεν* είναι μόνο στο Κυπριακό. Η δυνατότητα να έχει κάποιος ντε φάκτο χρόνο στα ΜΜΕ, οδηγεί επίσης ντε φάκτο στο λαϊκισμό: πως θα ξεχωρίσεις από τους «γκρίζους» άλλους, αν δεν χρωματίσεις λίγο το λόγο σου με κορόνες, υπερβολές, αιτήματα εκ μέρους αδυνάμων κρίκων της κοινωνίας;
Αυτή η κατάσταση δεν είναι όμορφη, αλλά φυσικά, δεν είναι βέβαιο πως θα διορθωθεί με την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Ίσως τότε να ενταθεί ο λαϊκιστικός ανταγωνισμός εντός των μεγάλων κομμάτων, όπου οι αντιπρόσωποι τους θα θέλουν να ξεχωρίσουν ο ένας από τον άλλο. Ας πούμε όμως πως λειτουργώντας εντός ενός μεγάλου κόμματος που και πάλι ντε φάκτο έχει αυξημένη ευθύνη για τον τρόπο, ένας βουλευτής θα περιορίσει το λαϊκισμό του….
Πέραν των πιο πάνω «τεχνικών» υπάρχει και η σύγκριση με άλλες χώρες: στις περισσότερες χώρες το μέτρο είναι ψηλότερο λένε, μια από τις πιο προχωρημένες και οργανωμένες χώρες, η Μεγάλη Βρετανία, έχει πλειοψηφικό σύστημα, που σημαίνει πως οι εκλελεγμένοι βουλευτές απέχουν πολύ από την εμβέλεια των κομμάτων από τα όποια προέρχονται. Πέραν της ενημέρωσης για το τι γίνεται άλλου όμως, νομίζω δεν είναι χρήσιμη αυτή η σύγκριση: κάθε χώρα κρίνει και κάνει βάσει των δικών της συνθηκών.
Και ναι, ανεξάρτητα του τι γίνεται στην Αγγλία του πλειοψηφικού ή την Τουρκία του 10%, θεωρώ και εγώ τελικά πως το σύστημα μας χρειάζεται αλλαγή, η βουλή χαρακτηρίζεται από λαϊκιστική δυσλειτουργία και ναι ίσως το 5% να είναι επιθυμητό.
Νοιώθω όμως πως οι σκέψεις μου δεν είναι ακόμη πλήρεις.
Και οφείλω να ομολογήσω πως όπως παρουσιάστηκε το θέμα, πως κάνει την πρώτη κίνηση ο ατρόμητος Αβέρωφ, το ΑΚΕΛ σφυρίζει αδιάφορα αλλά πρακτικά θα συμφωνήσει στο 4% και βοηθά και το ΔΗΚΟ, που με χαρά θα απέχει αφού σε μια τρικομματική βουλή θα έχει πάντα τον τρόπο να ελέγχει που πάνε τα πράγματα…
Ε, αυτό, λίγους μήνες πριν από την ημερομηνία των επομένων εκλογών *δεν* ακούγεται όμορφο. Αν υπάρχει θέμα πολιτικής ηθικής, αυτή η κίνηση δεν ταιριάζει. Στην Ελλάδα, στην Ιταλία που γίνεται τακτικά αλλαγή του εκλογικού νόμου, αφορά πάντα τις μεθεπόμενες εκλογές – και αυτό είναι σημαντικό ακόμα και αν λάβει κάποιος υπόψιν πως είναι δυο χώρες με κοινοβουλευτική δημοκρατία. Όπως και να το κάνουμε υπάρχει ένα άτυπο πλαίσιο κανόνων και η παραβίαση αυτού του πλαισίου θα προσφέρει άπειρες ευκαιρίες σύγκρουσης και αντιπαράθεσης. Και αυτό είναι αχρείαστο και ναι, το λέω αυτό ακόμα και με πλήρη γνώση πως στην παρούσα συγκυρία, ο κίνδυνος και το ρίσκο είναι ακόμη μεγαλύτερος και έχει όνομα: η συμμορία του ΕΛΑΜ.
Τέλος υπάρχει και το πιο βασικό: η λύση. Στη μέση της πιο σημαντικής διαδικασίας για λύση, στην καρδιά της περιόδου που θα δρομολογηθούν σοβαρές εξελίξεις φαίνεται να προκύπτει ως προτεραιότητα για τα «καλά» μεγάλα κόμματα η αλλαγή του εκλογικού μέτρου. Όπως και να το κάνουμε, αυτή η κίνηση θα εκτρέψει την προσοχή από το σοβαρό και ουσιαστικό, την προσπάθεια για λύση, σε κάτι υποδεέστερο το οποίο σε περίπτωση λύσης δεν θα υφίσταται καν. Θα αντιμετωπιστεί στα πλαίσια του μετεξελιγμένου συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Επίλογος: η απλή αναλογική, εκ των πραγμάτων, δε δούλεψε ορθά, το λειψό μας πολιτειακό σύστημα δεν βοηθά επίσης. Θα ήταν επιθυμητή η αύξηση του ορίου, δεν είναι καλό το timing.
Και τέλος: πολύ πιο σημαντικό από το ίδιο το εκλογικό μέτρο είναι η λύση. Που θα τα *λύσει* και αυτά.
1. Για να κάμνει έτσι προτάσεις ο αβερωφ πα να πει, ότι εν σίουρο ότι δεν έχουμε λυση πριν τες εκλογές. Ούλλο τζαι κάτι θα ξέρει…
2. δεν υπάρχει «δίκαιο» εκλογικό σύστημα… Όλα τα εκλογικά συστήματα κάποιον ευνοούν. άλλα τον πρώτο (ή πιο σωστά τον δικομματισμό) – ενώ άλλα ευνοούν τους πιο μικρούς. Τζαι συνήθως επιλέγουνται για να ευνοήσουν κάποιους. Πάντα τελικά μπαίνει το δίλημμα μεταξύ αντιπροσωπευτικότητας και λειτουργικότητας.
3. Η επιχειρηματολογία σου βεβαίως είναι αρκετά συμφεροντολογική τζαι δεν σημαίνει ότι με το 5% απαραίτητα θα έχεις το αποτέλεσμα που θέλεις…. Πρόσεχε γιατί μπορείς να πάθεις σαν το πάγκαλο…. Να χλευάζεις το 3%, τζαι κάποτε το 3 να γίνει 33 τζαι ύστερα να φωνάζεις ότι το σύστημα με τα μπονους δεν είναι δίκαιο…. τέλος πάντων θα σου μιλήσω την ίδια γλώσσα αφού τη καταλαβαίνεις καλύτερα…. με το 1.8% που υπάρχει σήμερα οι «απορηπτικοί» τους παίρνει να έσσιει ο καθένας το κόμμα του τζαι παραμένουν κατακερματισμένοι…. Αν τους το πάρεις στο 5% θα τους δώκεις το κίνητρο να γίνουν τελικά ένας μεγάλος πόλος (εδεκ και οικολόγοι το έχουν είδη πράξει στες ευρωεκλογές). Καλύτερα λοιπόν, να έχεις μια θέση αρχής παρά μια άποψη του τι μου συμφέρει καλύττερα τούτη τη περίοδο, γιατί μπορεί να σου γυρίσει μπουμεραγκ
4. τέλος να επαναλάβω ακόμα μια φορά… Η αντίληψη ότι με τη λύση αυτά τα κόμματα δεν θα έχουν «λογω υπάρξης» είναι εντελώς λανθασμένη…. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν και πάντς θα υπάρχει ο κίνδυνός να γίνουν η πλειοψηφία
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Το 1 το φοβάμαι, για το 2 έχεις δίκιο.
Για το 3 αμφιβάλλω. Αυτά τα κόμματα είναι κατά το πλείστον προσωπικά. Δε βλέπω να βρίσκουν φόρμουλα να γίνουν μια δύναμη. Η θέση αρχής νομίζω υπάρχει, και αφορά την ανάγκη «διόρθωσης» των προβλημάτων που φέρνει η απλή αναλογική.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Πρέπει να εν’ λλία τα μαθηματικά μου, βρε παιθκιά…
[ Τζιαι αρέσκει μου τζιαι το κουμάρι –του ζόππου! ]
Άμαν ανεβάζεις το «μετρο», ναι … επωφελούνται οι –δύο –μεγάλοι.
Ταυτόχρονα όμως, σπρώχνεις τους μικρούς σε συμμαχίες –ίσως ακόμη και με τον «τρίτο».
Εκεί δηλαδή που η «συνένωση του ‘Κέντρου’» έμοιαζε αδύνατη, τους προσφέρουν κίνητρο!
Διάνοιες…
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Διάβασε την απάντηση στον Στέλιο.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Δεν είναι απαραίτητο να το κάνουν οι ηγεσίες τους, κάλλιστα μπορούν να το κάνουν οι ψηφοφόροι από μόνοι τους.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Παρεμβαίνω απλώς να αναφέρω [με βάση αυτά που διερωτάται ο “the Idiot Mouflon”] ότι σύμφωνα με την υφισταμένη νομοθεσία για να μπορεί ένας συνασπισμός κομμάτων να μπει στη Β΄ κατανομή ΠΡΕΠΕΙ να συγκεντρώσει το 10% των ψήφων και για να μπει στην Γ΄ κατανομή το 20%. Άρα δεν σημαίνει ότι οι όποιοι συνασπισμοί μικρών κομμάτων θα έχουν [αν το εκλογικό μέτρο ανέβει στο 5%, αλλά διατηρηθούν οι πιο πάνω περιορισμοί] θα φέρουν και το ποθούμενο για τα μικρά κόμματα αποτέλεσμα…
Και με την ευκαιρία μπορείτε να δείτε εδώ [link: http://aneforiwn.blogspot.com.cy/2015/10/482015-5.html] και τις δικές ΜΟΥ θέσεις πάνω στο θέμα…
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Δεν είναι απαραίτητο να το κάνουν οι ηγεσίες τους, κάλλιστα μπορούν να το κάνουν οι ψηφοφόροι από μόνοι τους.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!